f
van internationaal overleg ook de betalin
gen van het ene aan het andere land - tot
dusverre geschiedden deze betalingen in be
langrijke mate in goud - minstens gedeeltelijk
giraal te laten plaatsvinden, zodanig dat de
landen die aan de overeenkomst deelnemen,
elkaar bij tijdelijke onevenwichtigheden in hun
betalingsbalans betalen door een overboeking
en wel door een overboeking op rekeningen,
die de monetaire autoriteiten van de deelne
mende landen aanhouden bij het IMF.
Daarvoor is vereist dat de regeringen en cen
trale banken van elk der deelnemende landen
bereid zijn, dergelijke in IMF-eenheden luiden
de tegoeden als definitief betaalmiddel te ac
cepteren. Dat veronderstelt dat elk aan de
regeling deelnemend land bereid is om tegen
een bijschrijving op zijn tegoed bij het IMF (tot
een bepaald maximum) eigen betaalmiddelen
aan het IMF of aan een ander land af te staan.
De mogelijkheid die elk IMF-lid daardoor krijgt
om over een tegoed bij het IMF te beschikken,
duidt men aan als 'speciale trekkingsrechten'
In wezen hebben wij hier te maken met een
vergroting van de hoeveelheid internationale
betaalmiddelen door creatie van een nieuw
soort kredietgeld, dat echter als definitief be
taalmiddel wordt beschouwd en door onder
linge afspraken met goud wordt gelijk gesteld.
Een dergelijk plan voor krediet op internatio
nale schaal moet uiteraard met zorgvuldige re
gels en veiligheidsmaatregelen worden omge
ven, want zou het systeem uit de hand lopen,
dan wacht ons een wereldinflatie. Het vast
stellen en uitwerken van deze voorwaarden
zijn op de recente vergadering van het IMF
in Stockholm de belangrijkste onderwerpen
van gesprek geweest. Een zeer belangrijke
maatregel is het verbod voor elk land om
speciale trekkingsrechten te gebruiken om
eventueel blijvende tekorten op de betalings
balans goed te maken. Heeft een land moeilijk
heden met zijn betalingsbalans, zoals de Ver
enigde Staten de afgelopen vijf jaren hebben
gehad, dan moet het zelf acties ondernemen
om zijn balans recht te trekken voordat het
gebruik kan maken van de nieuwe trekkings
regeling. De nieuwe kredieten zijn bestemd
voor de uitbreiding van de wereldreserves en
niet voor het aflossen van schulden. Een an
dere kant van de speciale trekkingsrechten is,
dat zij de wereldvaluta's minder afhankelijk
maken van het goud, zodat men kan verwach
ten dat aan de grote goudspeculatie snel een
einde komt.
Hoewel de speciale trekkingsrechten pas in
werking zullen treden wanneer de Verenigde
Staten erin geslaagd zijn hun eigen balans
problemen op te lossen - wat naar men ver
wacht medio 1969 zal zijn - zal het plan voor
deze trekkingsrechten er nu al voor gaan zor
gen dat het geschokte vertrouwen in de dollar
geleidelijk hersteid zal worden en verder zal
het, in afwachting hiervan, de zaken in de
wereld in evenwicht houden totdat de Verenig
de Staten klaar zijn en de regeling van de spe
ciale trekkingsrechten in werking kan treden.
196