f van internationaal overleg ook de betalin gen van het ene aan het andere land - tot dusverre geschiedden deze betalingen in be langrijke mate in goud - minstens gedeeltelijk giraal te laten plaatsvinden, zodanig dat de landen die aan de overeenkomst deelnemen, elkaar bij tijdelijke onevenwichtigheden in hun betalingsbalans betalen door een overboeking en wel door een overboeking op rekeningen, die de monetaire autoriteiten van de deelne mende landen aanhouden bij het IMF. Daarvoor is vereist dat de regeringen en cen trale banken van elk der deelnemende landen bereid zijn, dergelijke in IMF-eenheden luiden de tegoeden als definitief betaalmiddel te ac cepteren. Dat veronderstelt dat elk aan de regeling deelnemend land bereid is om tegen een bijschrijving op zijn tegoed bij het IMF (tot een bepaald maximum) eigen betaalmiddelen aan het IMF of aan een ander land af te staan. De mogelijkheid die elk IMF-lid daardoor krijgt om over een tegoed bij het IMF te beschikken, duidt men aan als 'speciale trekkingsrechten' In wezen hebben wij hier te maken met een vergroting van de hoeveelheid internationale betaalmiddelen door creatie van een nieuw soort kredietgeld, dat echter als definitief be taalmiddel wordt beschouwd en door onder linge afspraken met goud wordt gelijk gesteld. Een dergelijk plan voor krediet op internatio nale schaal moet uiteraard met zorgvuldige re gels en veiligheidsmaatregelen worden omge ven, want zou het systeem uit de hand lopen, dan wacht ons een wereldinflatie. Het vast stellen en uitwerken van deze voorwaarden zijn op de recente vergadering van het IMF in Stockholm de belangrijkste onderwerpen van gesprek geweest. Een zeer belangrijke maatregel is het verbod voor elk land om speciale trekkingsrechten te gebruiken om eventueel blijvende tekorten op de betalings balans goed te maken. Heeft een land moeilijk heden met zijn betalingsbalans, zoals de Ver enigde Staten de afgelopen vijf jaren hebben gehad, dan moet het zelf acties ondernemen om zijn balans recht te trekken voordat het gebruik kan maken van de nieuwe trekkings regeling. De nieuwe kredieten zijn bestemd voor de uitbreiding van de wereldreserves en niet voor het aflossen van schulden. Een an dere kant van de speciale trekkingsrechten is, dat zij de wereldvaluta's minder afhankelijk maken van het goud, zodat men kan verwach ten dat aan de grote goudspeculatie snel een einde komt. Hoewel de speciale trekkingsrechten pas in werking zullen treden wanneer de Verenigde Staten erin geslaagd zijn hun eigen balans problemen op te lossen - wat naar men ver wacht medio 1969 zal zijn - zal het plan voor deze trekkingsrechten er nu al voor gaan zor gen dat het geschokte vertrouwen in de dollar geleidelijk hersteid zal worden en verder zal het, in afwachting hiervan, de zaken in de wereld in evenwicht houden totdat de Verenig de Staten klaar zijn en de regeling van de spe ciale trekkingsrechten in werking kan treden. 196

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1968 | | pagina 26