of de berichten die men wil overbrengen en het medium dat uw reclameboodschap gaat uitdragen. Zoals ook het geval is met andere aspecten van de marketing-vraagstukken, ver eist een goede reclamevoering, dat de zaken systematisch worden aangepakt en door mid del van een uitgekiend plan stap voor stap ten uitvoer worden gebracht. Alleen dan kan men verzekerd zijn van een reclame die daad werkelijk contact met mogelijke cliënten legt, die misschien spoedig werkelijke cliënten van u worden mede door de duidelijke voorlich ting in uw reclame. Het begrip merchandising is het moeilijkst te omschrijven, vooral ook omdat het zoveel raakpunten heeft met de sales promotion, het bevorderen van de verkoop. Het verschil tus sen deze twee begrippen is, dat sales promo tion vooral bedoeld is als hulpmiddel om de manier van verkopen te verbeteren. Merchan dising daarentegen omvat alle activiteiten die een rechtstreekse verkoop beogen, zoals spe ciale verkoopacties, prijsvragen en tijdelijke prijsverlagingen, het geven van speldjes, ze gels en dergelijke. Bij de boerenleenbanken bestaat de merchandising bijvoorbeeld uit de gratis spaarpot, de bekende ballpoint, de pre mie van de bank bij de eerste inleg bij het openen van een spaarbankboekje, uit een rui mer assortiment diensten voor bepaalde cliën ten, zoals de mogelijkheid om een persoon lijke lening te sluiten voor de houders van een gezinsrekening. Met de voorgaande beschouwing hebben wij geprobeerd in het kort uiteen te zetten wat er steekt achter woorden en begrippen als sales promotion, marketing en merchandising. In de op komst zijnde artikelen zullen wij pogingen doen, deze begrippen een voor een onder de loep te nemen en voor u te ontleden, waarbij wij de betekenis die zij voor de boerenleen banken hebben, niet uit het oog zullen ver liezen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1968 | | pagina 13