zelf. Toegepast op de praktijk van de boeren leenbanken, bestaat dit in het verlenen van voorlichting, adviezen en extra service en in het winnen van nieuwe cliënten, terwijl de bestaande cliënten van meer bankdiensten ge bruik gaan maken. Ook in deze activiteit kent de praktijk enige onderdelen, zoals bijvoor beeld: sales promotion, advertising en mer chandising; het bevorderen van de verkoop door het adverteren en het voeren van spe ciale verkoopacties. Aan deze onderdelen wil len wij afzonderlijke artikelen wijden. Op deze plaats geven wij globaal aan wat deze hulp middelen inhouden en hoe zij gehanteerd kun nen worden. Sales promotion is rechtstreeks gericht op het verkrijgen van een maximaal aandeel in de consumentengulden. Het gaat hier speciaal om de wijze van verkoop. Bij de banken betreft het vooral de wijze van behan deling van de cliënt aan het loket, maar ook de voorlichting met folders op opvallende plaat sen in de bankhal. In het algemeen heeft voor al de centrale bank in deze een belangrijke taak. Zij voert die uit door allerlei acties die hun vruchten op korte of langere termijn zul len afwerpen. Maar het succes van alle acties is voor een groot deel afhankelijk van het per soneel van de bank, vooral voor wat betreft de brede vakkennis die zij nodig hebben en de wijze waarop zij de bankdiensten presenteren. Reclame is een massa-communicatiemiddel tussen leverancier en klant. De bedoeling is via deze verbinding de klant tot actie te bren gen of zodanig te beïnvloeden dat hij gebruik gaat maken van de produkten of diensten die men aanprijst. Ook de dienstverlenende be drijven, zoals banken, trachten dit effect met reclame te bereiken. Men wil de cliënt of de cliënt-in-spe meer bekendheid bijbrengen over 182 het pakket van diensten. Is deze bekendheid eenmaal aanwezig, dan is het vervolgens de bedoeling dat zij meer begrip en inzicht bij de cliënt kweekt, zodat deze uiteindelijk besluit op de aanbiedingen in te gaan. In een notedop Ziehier in een notedop het gehele proces dat achter de reclamevoering ligt. Om dit proces ook daadwerkelijk tot stand te brengen, be schikt men over talrijke media, de zogenaam de reclamedragers, die uitdragen wat wij aan de cliënt willen meedelen. De landelijke en regionale pers, de televisie, etalagemateriaal, drukwerk en nog vele andere hulpmiddelen dragen de reclameboodschap uit. Als men de reclameboodschap samenstelt, wat beslist niet eenvoudig is, is het van groot belang dat men vooral de groep van mensen voor wie deze boodschap uiteindelijk bestemd is, niet uit het oog verliest. Evenmin als de diensten

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1968 | | pagina 12