MARKETING Het woord marketing is in betrekkelijk korte tijd in het spraakgebruik doorgedrongen. Met het gevolg dat het te pas en te onpas wordt gebruikt. Marketing is bezig het jarenlang geliefde woord public-relations te verdringen. Het aantal personen dat desgevraagd een de finitie zou kunnen geven van het begrip public- relations is even gering als het aantal van de genen die over marketing praten en ook weten wat ermee wordt bedoeld. Daarmee wordt de zaak geen goed gedaan. Men bereikt er alleen mee dat een zekere aversie tegen alweer een nieuw modewoord optreedt. Marketing is echter geen nieuw begrip, hoe- velen dat ook zullen beweren. 'Organisatie en techniek van de handel' was jaren geleden al een onderdeel van bepaalde studierichtingen en in feite bevatte dit een gedeelte van wat thans onder marketing wordt begrepen. Het Engelse woord 'marketing' is niet alleen in Nederland onvertaald gebleven, maar ook in de ons omringende landen. Dat is een kwestie van doelmatigheid. Wanneer mensen uit ver schillende landen een onderwerp bespreken kan het gemakkelijk zijn om dezelfde woorden te gebruiken voor dezelfde begrippen. In alle takken van wetenschap gebeurt dat. Het geheel van activiteiten dat onder het be grip marketing valt is zeer belangrijk voor een onderneming. Daarom is het ook goed dat men weet waarover wordt gesproken, als het woord marketing valt in een gesprek. Volgens de Nederlandse begripsomschrijving - die ook gehanteerd wordt door de Internationale Ka mer van Koophandel - verstaat men onder 'marketing': het doen ontwikkelen, doen ver vaardigen, distribueren en pousseren van een produkt of dienst. Anders gezegd: marketing omvat alle commerciële activiteiten ten be hoeve van de afzet van goederen of diensten van producent aan consument. Met deze definitie voor ogen zullen wij in dit artikel en de volgende een beschrijving geven van de marketing-activiteiten van het bankbe drijf, een onderneming die, in concurrentie met anderen, de afzet van haar diensten wil en moet stimuleren. Ondernemerstaken Een ondernemer heeft verschillende hoofd taken als hij zijn bedrijf zo goed mogelijk wil leiden. Zijn taak ligt in het financiële, het tech nische, het administratieve en sociale vlak en niet te vergeten in het commerciële vlak. Eigenlijk had dit laatste aspect het eerst moe ten worden genoemd, want de moderne onder nemer gaat niet op basis van de capaciteit van 180

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1968 | | pagina 10