Circulaires no. 1579-1585
schap, hoopt dat er spoedig een regeling ge
vonden zal worden voor de export van pan
klaar pluimveevlees en delen naar Italië. Op
nieuw is hier, aldus de voorziter, de grote
behoefte gebleken aan een goede regeling
van het veterinaire beleid in de EEG.
Achtereenvolgens wordt behandeld in:
circulaire no. 1579 dd. 7-2-1968 (OB. Organi
satie en Beheer): commissie van advies.
circulaire no. 1580 dd. 14-2-1968 (Re. Rentabi
liteit): rente 1968 (II).
circulaire no. 1581 dd. 15-2-1968 (Bt. Beta
lingsverkeer): documentatiedienst buitenland
se kasmiddelen.
circulaire no. 1582 dd. 15-2-1968 (Bt. Beta
lingsverkeer): afwikkeling betaalcheques.
circulaire no. 1583 dd. 16-2-1968 (OB. Organi
satie en Beheer): documentatie boerenleen
banken.
circulaire no. 1584 dd. 26-2-1968 (Bt. Beta
lingsverkeer): disposities met betaalcheques.
circulaire no 1585 dd. 29-2-1968 (Fi. Finan
cieringen): Ontwikk.elings- en Saneringsfonds
voor de Landbouw. Regeling voor vergoeding
bij beëindiging van het bedrijf.
De kaasberg
Over het algemeen ontwikkelt de export van
kaas zich niet ongunstig, al merkt men nu wel
dat de Duitse importeurs voor de inwerking
treding van de belasting over de toegevoegde
waarde extra veel hebben ingeslagen. De bin
nenlandse afzet beperkt zich tot de herbe
voorrading van de diverse handelsgeledingen.
Met de melkproduktie blijft ook de kaaspro-
duktie zeer hoog. Begin januari waren de voor
raden 27 procent hoger dan op hetzelfde mo
ment het jaar tevoren. Behalve de voorraden
stijgen ook de hoeveelheden ingeleverde kaas.
Liquidatie daarvan zal veel geld kosten; deze
kosten zullen over de gehele veehouderij wor
den omgeslagen.
Het is aan te bevelen de produktie van magere
melkpoeder voor bijvoorbeeld ontwikkelings
landen uit te breiden, en daarmee de kaaspro-
duktie te verminderen. Dit brengt dan welis
waar ook een hogere boterproduktie met zich
mee, doch de kosten van liquidatie van de
boteroverschotten komen ten laste van het
Europese Landbouwfonds.
Een complex voorstellen onder andere inhou
dende een heffing van 12 cent per geprodu
ceerde kilogram kaas kon in het Produktschap
voor Zuivel geen meerderheid halen. Daarmee
zijn de mogelijkheden om de produktie van
kaas te beperken van de baan; kennelijk ziet
het Produktschap nog mogelijkheden om de
afzet van kaas, die geen gelijke tred heeft
kunnen houden met de sterk gestegen pro
duktie, nog te verhogen. De voorzitter van het
Nederlandse Zuivelbureau is van mening dat
door de invoering van een nationaliteitsmerk
voor Nederlandse kaas de reclame veel meer
effect zal sorteren.
168