VOOR MODERN PERSONEEL Oude vermaningen In zijn nieuwjaarsrede op 13 januari 1968 in het personeelsrestaurant had mr. Van Campen voor het personeel van onze bank enkele raad gevingen en richtlijnen in petto, die hij citeerde uit een boek van de Engelse econoom en ban kier, James William Gilbart. De titel van het boek is 'A Practical Treatise on Banking'-, het werd voor het eerst gepubliceerd in 1827. Het verwonderlijke is, dat de inhoud van dit boek na 140 jaar nog zo actueel is, dat zelfs het personeel van een moderne bank er een en ander uit kan opsteken. In deze praktische verhandeling over het bankwezen worden aan wijzingen gegeven voor de inrichting van bankgebouwen, over de wijze waarop het bankbedrijf moet worden gevoerd en men treft er ook richtlijnen aan voor het optreden van de bankier als zodanig. Men kan stellen, aldus mr. Van Campen, dat ieder personeelslid in zijn werk iets bijdraagt tot de functievervulling van de centrale bank als bankier; de praktisohe aanwijzingen die Gilbart de bankier geeft, hebben volgens deze gedachtengang dus in zekere mate betrekking op ieder personeelslid. In het boek leest men onder meer: 'Een ban kier behoort elke dag op hetzelfde uur naar de bank te komen, zijn zaken één voor één te behartigen in een vaste volgorde en de bank op zijn gebruikelijke tijd te verlaten'. Kan men op dit punt de bedoelingen van Gilbart over het komen naar en verlaten van de bank nog enigszins duister vinden, door de heer Van Campen werden die twijfels weggevaagd. Hij moderniseerde deze regels door te zeggen, dat een bankier die het goed doet, iedere dag op hetzelfde vroege uur op de bank moet zijn; hij moet zijn zaken één voor één doen in de zelfde tijdsorde en de bank verlaten op de gebruikelijke tijd! Voor een bankman is een dergelijke routine onmisbaar, want: 'dan spaart hij niet alleen veel tijd, maar dan zal hij ook gevoelens van onrust vermijden en een kalmte van geest bewaren, die van nut zal zijn in alle zaken die hij doet'. Enkele praktische wenken hoe een bankman tijdverlies kan voorkomen, willen wij u niet onthouden: 'een goede bankman zal er ook steeds op uit zijn tijd te winnen. Daartoe zal hij de gesprekken met zijn klanten of met zijn 62

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1968 | | pagina 4