Studiemogelijkheden 5
STUDEREN
WAARVOOR
EN HOE?
In de vorige vier artikelen hebben wij hoofd
zakelijk gesproken over de studiemogelijk
heden die iemand in staat stellen carrière
te maken in de administratieve sector. Deze
aflevering is speciaal bestemd voor de mede
werkers en medewerksters die rechtstreeks
van ULO of MULO - in de Mammoetwet voort
aan Middelbaar Algemeen Voortgezet Onder
wijs (MAVO) geheten - kersvers in onze orga-
O
nisatie meedraaien en wellicht nog niet goed
weten welke kant zij uit willen of uit kunnen.
Welke studiemogelijkheden kunnen hen wor
den aanbevolen om zich wat beter in de boe-
renleenbankstoel te nestelen? Wij denken
hierbij aan die medewerksters en medewer
kers die uit hoofde van hun capaciteiten, zich
bijzonder verdienstelijk kunnen maken in de
niet weg te cijferen lichtere administratieve
bezigheden of taken, anders dan de leiding
gevende functies in de administratieve sfeer,
zoals besproken in de vorige afleveringen.
Wij kunnen ons voorstellen dat de jonge man
of vrouw het bij de eerste stoel in de boeren
leenbank niet wil laten. Men wil toch 'iets be
reiken' dat wil zeggen: men wil wel iets meer
worden dan jongste bediende. Dat is ook mo
gelijk zonder dat men een kei is in boekhouden
en handelsrekenen, in economische weten
schappen en wat dies meer zij, of men in feite
'iets bereikt' zal, daarin hebt u gelijk, zeker
mede afhangen van de grootte en de aard van
de boerenleenbank, hoewel wij er onmiddellijk
aan toe moeten voegen dat de grootte en de
aard van een bank weer afhangen van het
personeel dat er werkt.
Onze eerste gedachte gaat uit naar het be
halen van een diploma in een of meer vreemde
talen: Zowel in de reeds genoemde MAVO
als in de HAVO - Hoger Algemeen Voortgezet
Onderwijs - waarbij wij aan het niveau van de
oude Middelbare Meisjesschool denken, is het
met de bestudering van de talen anders ge
steld dan op de oude ULO, MULO of op de
HBS. Frans, Duits en Engels zijn, dank zij de
Mammoetwet, op deze scholen niet verplicht.
Men kan uit deze talen een keuze doen en bij
de HAVO is het zelfs mogelijk een keus te
maken uit meer talen dan alleen de genoemde,
bijvoorbeeld nog uit Spaans, Russisch, Espe
ranto en zelfs Fries. Door het invoeren van
keuzevakken lijken ons de examens aantrek
kelijker dan vroeger, voor zover examens dan
iets aantrekkelijks kunnen hebben.
Wij keren terug naar de talen. Er zijn vele
72