Studiemogelijkheden 3 STUDEREN WAARVOOR EN HOE? Zichzelf ondervragen Zowat iedere studerende kent wel het gevoel van een zekere wroeging - of noem het on behagen - wanneer hij (of zij) op een gegeven moment aanvoelt dat zijn studie onvoldoende rendement oplevert, waarmee we bedoelen dat de student merkt dat hij het gewenste studietempo niet bijhoudt. In het gunstigste ge- val besluit men dan om er een schepje boven op te doen, hetgeen er in de praktijk toe leidt dat men langer, dus meer uren per week, gaat blokken. Een dergelijke maatregel zal echter een dubbel effect hebben, wanneer men daar naast ook eens peinst over de manier waarop men studeert. Men moet bij zichzelf af en toe nagaan of men de bestudeerde stof ook vol doende beheerst. Want dat - en niet het aantal gemaakte studie-uren - is het enige kenmerk van een vruchtbare en succesvolle studie. Het zichzelf ondervragen over de bestudeerde stof heeft een dubbele betekenis. Ten eerste wordt dat wat men werkelijk kent, doordat men zichzelf examineert, nog eens goed dui delijk en meer blijvend vastgelegd. Daarnaast komen de moeilijke onderdelen van de te be studeren stof - als men zichzelf de stof uit leggend vast loopt - duidelijk aan de dag. Waarschijnlijk verhoogt men zijn studiesucces meer, wanneer men zichzelf dagelijks over de stof ondervraagt of uitwerkingen maakt, dan wanneer men het aantal studie-uren nog wat verder opvoert. Maar laten we nu onze besprekingen van de studiemogelijkheden voor de boerenleenbank medewerker vervolgen. Kassiersopleiding centrale bank Het twee jaar durende cursusprogramma van het opleidingsinstituut van de centrale bank geeft in een combinatie van theorie en praktijk een gedegen voorbereiding voor de functie van naaste medewerker van de directeur van een grotere, of kassier van een kleinere boe renleenbank. De cursisten zijn gedurende de opleiding in dienst van de centrale bank. De lessen in de diverse vakken worden gedeelte lijk door gespecialiseerde medewerkers van de centrale bank, en voor de meer algemene vakken door bevoegde leraren van buiten verzorgd. De opleiding bestaat eigenlijk uit drie fasen. In de eerste negen maanden worden de cur- 404

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1967 | | pagina 10