moeten méé PROPAGANDAKOSTEN In 1966 waren de propagandakosten van de boerenleenbanken 36 procent hoger dan in het daaraan voorafgaande jaar. Dit is een van de grootste stijgingen in de afgelopen jaren. En zoals bij iedere belangrijke stijging van kos ten, spitsen wij bij het vernemen van dit stij gingspercentage toch even de oren. Wij ver onderstellen, dat elders wellicht wenkbrauwen gefronst zullen worden. Daarom lijkt het ons beter met bekwame spoed tekst en uitleg te geven over deze kostenstijging. Het is toch al een wat moeilijke zaak met die propagandakos ten. Er is altijd een gedeelte van het geld weg gegooid. Welk gedeelte dat is weten wij niet. We zoeken er, eerlijk gezegd, al jaren naar. Wij zijn overigens niet de enigen in den lan de. Wat dat aangaat treft ons geen verwijt. Nu moet men overigens ook weer niet zo hoog tegen dat totale bedrag aankijken. Dat het 36 procent hoger is dan in 1965 wil nog niet zeggen, dat er nu maar kwistig met de centen is omgesprongen, zo in de trant van: 't was tóch hoogconjunctuur. Hoe modern onze ban ken ook zijn, er zijn toch enkele goede tradi ties bewaard gebleven. Zuinigheid bijvoor beeld. Wat geen enkele boerenleenbank be let zich niet alleen aan te passen aan de tijds omstandigheden maar, waar mogelijk, de toon aan te geven. Het zal niemand ontgaan zijn, dat niet alleen de boerenleenbanken de laatste jaren aan de weg timmeren. Er is een hele rij solisten naar voren gekomen, die stuk voor stuk ervan over tuigd zijn, dat zij heel wat te bieden hebben aan een publiek, dat attent geworden is op hun kunnen. En dat publiek volgt hun verrichtingen met belangstelling, omdat iedereen in het ge boden programma wel iets van zijn gading vindt. Door de vele solisten is het publiek bovendien kritisch geworden ten aanzien van de samen stelling van het programma en de wijze waar op het gebracht wordt. Enkele jaren geleden nam men misschien nog genoegen met een stencil of een eenvoudig zwartwit drukwerkje. Nu zal de solist zijn programma in minstens vier maar nog beter in zes kleuren brengen. Voorheen plaatste hij een kleine advertentie, die nauwelijks opviel. Dat was ook niet nodig, zijn naam was voldoende waarborg. Nu moet hij strijd leveren in halve of kwart kranten pagina's. Zijn naam is nog steeds een waar borg, maar er zijn er meer die een bekende naam hebben. Wanneer men dan ook de wenkbrauwen 374

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1967 | | pagina 20