De Duitse delegatie was bevreesd dat deze regeling tot oneerlijke concurrentie zou lei den. Frankrijk wilde kost wat kost dit systeem handhaven, hoewel het niet past in het vrije Europese systeem. De heffingen hebben vol gens de Franse vertegenwoordiger het grote voordeel dat de regering voorschotten kan verlenen op geleverde granen, terwijl de cen tralisering van de markt veel effectiever is dan andere wijzen van overheidsoptreden om de markt te beïnvloeden. Tevens heeft de over heid op deze manier een totaalbeeld van de produktie, zodat zij tijdig de nodige maatre gelen voor de afzet zou kunnen treffen. Uiteindelijk is de Franse delegatie min of meer tegemoetgekomen aan de eis van haar part ners, die onder andere inhield dat in de EEG zowel op landbouw als op ander gebied, een ieder vrij moet zijn in het kiezen van zijn af nemer. Frankrijk zegde toe zich te zullen be perken tot erkenningseisen voor de graanhan del in Frankrijk. Hiermee is dan een compro mis bereikt. Het is aan de Europese Commis sie, toe te zien op de vrijlating van de handel. Insiders vrezen echter dat de mogelijkheden voor buitenlandse kopers in Frankrijk toch zeer beperkt zullen zijn. Als dit laatste waar zou zijn, dan betekent dit dat de vrije keuze van afnemer wellicht ook voor andere produk- ten van de baan zal zijn en dat de gemeen schap opgescheept is met het centralistische systeem van Frankrijk. Ter voorkoming van een al te groot aanbod van granen bij het Europese interventiebureau is de mogelijkheid geschapen dat de Europese Commissie, in overleg met het beheerscomité voor granen, de interventieprijzen voor een jaar zal vaststellen. Voor ten hoogste tien maanden wordt een staffeling van de graan prijs vastgesteld. De graanprijs wordt hoger naarmate het seizoen verder verloopt. De ver hoging is een vergoeding voor de rente- en opslagkosten. Nu deed zich de vraag voor wat er zou moeten gebeuren bij de overgang van het oude naar het nieuwe seizoen. Men heeft hieromtrent besloten dat jaarlijks bepaald zal worden of er een vergoeding gegeven zal worden op gra nen ter compensatie van het vervallen van de staffeltoeslag. Voor mais wordt in ieder geval een vergoeding gegeven, gezien de bijzondere situatie van dat produkt. Het van kracht wor den van de gemeenschappelijke markt voor granen brengt voor de Nederlandse boer niet veel wijziging. Voor tarwe, gerst en haver be stonden reeds gemeenschappelijke prijzen; voor rogge, uitheemse voedergranen, mais en sorghums was een verhoging van een a twee gulden nodig om op het Europese peil te ko men. Varkensvlees Het kardinale punt bij de besprekingen over de marktordening voor varkens, die zeer nauw samenhangt met de graanverordening, was het al of niet creëren van een interventiemo gelijkheid. Uiteindelijk heeft men besloten een basisprijs in te stellen. Indien de gemiddelde marktprijs deze basisprijs niet haalt, moet de Commissie in overleg met het beheerscomi té voor varkens, maatregelen overwegen ter ondersteuning van de markt. Hiermee is ook weer tegemoetgekomen aan de Franse ver- 302

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1967 | | pagina 52