De Duitse delegatie was bevreesd dat deze
regeling tot oneerlijke concurrentie zou lei
den. Frankrijk wilde kost wat kost dit systeem
handhaven, hoewel het niet past in het vrije
Europese systeem. De heffingen hebben vol
gens de Franse vertegenwoordiger het grote
voordeel dat de regering voorschotten kan
verlenen op geleverde granen, terwijl de cen
tralisering van de markt veel effectiever is dan
andere wijzen van overheidsoptreden om de
markt te beïnvloeden. Tevens heeft de over
heid op deze manier een totaalbeeld van de
produktie, zodat zij tijdig de nodige maatre
gelen voor de afzet zou kunnen treffen.
Uiteindelijk is de Franse delegatie min of meer
tegemoetgekomen aan de eis van haar part
ners, die onder andere inhield dat in de EEG
zowel op landbouw als op ander gebied, een
ieder vrij moet zijn in het kiezen van zijn af
nemer. Frankrijk zegde toe zich te zullen be
perken tot erkenningseisen voor de graanhan
del in Frankrijk. Hiermee is dan een compro
mis bereikt. Het is aan de Europese Commis
sie, toe te zien op de vrijlating van de handel.
Insiders vrezen echter dat de mogelijkheden
voor buitenlandse kopers in Frankrijk toch
zeer beperkt zullen zijn. Als dit laatste waar
zou zijn, dan betekent dit dat de vrije keuze
van afnemer wellicht ook voor andere produk-
ten van de baan zal zijn en dat de gemeen
schap opgescheept is met het centralistische
systeem van Frankrijk.
Ter voorkoming van een al te groot aanbod
van granen bij het Europese interventiebureau
is de mogelijkheid geschapen dat de Europese
Commissie, in overleg met het beheerscomité
voor granen, de interventieprijzen voor een
jaar zal vaststellen. Voor ten hoogste tien
maanden wordt een staffeling van de graan
prijs vastgesteld. De graanprijs wordt hoger
naarmate het seizoen verder verloopt. De ver
hoging is een vergoeding voor de rente- en
opslagkosten.
Nu deed zich de vraag voor wat er zou moeten
gebeuren bij de overgang van het oude naar
het nieuwe seizoen. Men heeft hieromtrent
besloten dat jaarlijks bepaald zal worden of
er een vergoeding gegeven zal worden op gra
nen ter compensatie van het vervallen van de
staffeltoeslag. Voor mais wordt in ieder geval
een vergoeding gegeven, gezien de bijzondere
situatie van dat produkt. Het van kracht wor
den van de gemeenschappelijke markt voor
granen brengt voor de Nederlandse boer niet
veel wijziging. Voor tarwe, gerst en haver be
stonden reeds gemeenschappelijke prijzen;
voor rogge, uitheemse voedergranen, mais en
sorghums was een verhoging van een a twee
gulden nodig om op het Europese peil te ko
men.
Varkensvlees
Het kardinale punt bij de besprekingen over
de marktordening voor varkens, die zeer nauw
samenhangt met de graanverordening, was
het al of niet creëren van een interventiemo
gelijkheid. Uiteindelijk heeft men besloten een
basisprijs in te stellen. Indien de gemiddelde
marktprijs deze basisprijs niet haalt, moet de
Commissie in overleg met het beheerscomi
té voor varkens, maatregelen overwegen ter
ondersteuning van de markt. Hiermee is ook
weer tegemoetgekomen aan de Franse ver-
302