en daar
aan waar de Franse regering met die steunver
lening heen wil en stelt dan ook met nadruk,
dat de EEG-verordening geen bepalingen mag
bevatten waarmee de produktie van bovenaf
geregeld zou kunnen worden door middel van
overheidsvoorschriften. De regeling van de
produktie moet het eigen terrein van de pro
ducentengroepering zijn. Die groepering hoeft
niet een nieuwe organisatie te zijn, zo schrijft
de commissie. Men kan even goed denken
aan bestaande organisaties, die op de wijze
van producentengroeperingen gaan werken,
dus aan de deelnemende producenten zekere
richtlijnen of voorschriften geven. De com
missie denkt hier kennelijk aan coöperaties
die met hun leden produktiecontracten aan
gaan. De commissie meent dat de subsidies
tijdelijk moeten zijn en alleen mogen dienen
om de oprichting of de werking van de groe
pering te vergemakkelijken. Het zouden dus
geen subsidies voor investeringen mogen
zijn.
Het standpunt van de commissie houdt in dat
de overheid ook in Nederland subsidies aan
producentengroeperingen - oude of nieuwe -
zou moeten geven als de EEG-verordening
tot stand komt. Anders zouden de concurren
tievoorwaarden immers niet gelijk zijn.
De opdrachtgevers hebben het rapport van
de commissie ongewijzigd aanvaard. Zij heb
ben het aangeboden aan de Nederlandse
overheid en aan de EEG-autoriteiten.
Aankoop woningwetwoningen
en woningverbetering
De minister van Volkshuisvesting en Bouw
nijverheid, ir. Schut, heeft voor bewoners van
woningwetwoningen de mogelijkheden ver
ruimd om hun huurwoning in eigendom te ver-
krijgen. Het is nu in beginsel voor bewoners
met een inkomen tot 20.000 per jaar moge
lijk de woning te kopen. Tot nu toe was dat
alleen mogelijk voor personen met een inko
men beneden de weistandsgrens voor de soci
ale verzekering. Ook de leeftijdslimiet voor de
bewoner, die voorheen niet ouder dan 55 jaar
mocht zijn, is komen te vervallen. Bij de aan
koop van een bestaande woningwetwoning
gelden dezelfde financiële faciliteiten als bij
de aankoop van een nieuwe woning. De ko
per kan kiezen tussen een bijdrage ineens of
een aflopende bijdrage gedurende tien jaar.
Dit laatste kan gezien worden als een tege
moetkoming voor de lastenverzwaring die uit
de aankoop voortvloeit.
Daarnaast heeft de minister ook de rijksbij
drage voor verbetering van het particuliere
woningbezit met de helft verhoogd. De pre
mie zal nu 33 1/3 procent van de totale goed
gekeurde kosten bedragen en komt geheel
ten laste van het rijk. De premie wordt onder
meer gegeven voor het aanbrengen van dou
ches, verbetering van het woongerief en
splitsing van woningen.
Deze maatregel is tijdelijk en geldt niet voor
de provincies Noord- en Zuid-Holland en
Utrecht. Hij is bedoeld om de werkgelegen
heid in de bouwnijverheid te stimuleren. De
gemeenten kunnen ook garant blijven voor de
rente en de hoofdsom van leningen die worden
aangegaan door particulieren voor het aan
brengen van deze verbeteringen.
283