en daar aan waar de Franse regering met die steunver lening heen wil en stelt dan ook met nadruk, dat de EEG-verordening geen bepalingen mag bevatten waarmee de produktie van bovenaf geregeld zou kunnen worden door middel van overheidsvoorschriften. De regeling van de produktie moet het eigen terrein van de pro ducentengroepering zijn. Die groepering hoeft niet een nieuwe organisatie te zijn, zo schrijft de commissie. Men kan even goed denken aan bestaande organisaties, die op de wijze van producentengroeperingen gaan werken, dus aan de deelnemende producenten zekere richtlijnen of voorschriften geven. De com missie denkt hier kennelijk aan coöperaties die met hun leden produktiecontracten aan gaan. De commissie meent dat de subsidies tijdelijk moeten zijn en alleen mogen dienen om de oprichting of de werking van de groe pering te vergemakkelijken. Het zouden dus geen subsidies voor investeringen mogen zijn. Het standpunt van de commissie houdt in dat de overheid ook in Nederland subsidies aan producentengroeperingen - oude of nieuwe - zou moeten geven als de EEG-verordening tot stand komt. Anders zouden de concurren tievoorwaarden immers niet gelijk zijn. De opdrachtgevers hebben het rapport van de commissie ongewijzigd aanvaard. Zij heb ben het aangeboden aan de Nederlandse overheid en aan de EEG-autoriteiten. Aankoop woningwetwoningen en woningverbetering De minister van Volkshuisvesting en Bouw nijverheid, ir. Schut, heeft voor bewoners van woningwetwoningen de mogelijkheden ver ruimd om hun huurwoning in eigendom te ver- krijgen. Het is nu in beginsel voor bewoners met een inkomen tot 20.000 per jaar moge lijk de woning te kopen. Tot nu toe was dat alleen mogelijk voor personen met een inko men beneden de weistandsgrens voor de soci ale verzekering. Ook de leeftijdslimiet voor de bewoner, die voorheen niet ouder dan 55 jaar mocht zijn, is komen te vervallen. Bij de aan koop van een bestaande woningwetwoning gelden dezelfde financiële faciliteiten als bij de aankoop van een nieuwe woning. De ko per kan kiezen tussen een bijdrage ineens of een aflopende bijdrage gedurende tien jaar. Dit laatste kan gezien worden als een tege moetkoming voor de lastenverzwaring die uit de aankoop voortvloeit. Daarnaast heeft de minister ook de rijksbij drage voor verbetering van het particuliere woningbezit met de helft verhoogd. De pre mie zal nu 33 1/3 procent van de totale goed gekeurde kosten bedragen en komt geheel ten laste van het rijk. De premie wordt onder meer gegeven voor het aanbrengen van dou ches, verbetering van het woongerief en splitsing van woningen. Deze maatregel is tijdelijk en geldt niet voor de provincies Noord- en Zuid-Holland en Utrecht. Hij is bedoeld om de werkgelegen heid in de bouwnijverheid te stimuleren. De gemeenten kunnen ook garant blijven voor de rente en de hoofdsom van leningen die worden aangegaan door particulieren voor het aan brengen van deze verbeteringen. 283

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1967 | | pagina 33