Sympathieke samenhang NIEUWBOUW CCB Onderstaande beschouwing troffen wij aan in het Eindhovens Dagblad. Zij leek ons interessant genoeg om haar in ons maandblad op te nemen. Wat voor plezier is er tegenwoordig nog aan, om een kantoor te ontwerpen? In New York en Düsseldorf, in Rotterdam en Stockholm, in Londen en Lissabon verrijzen de verticale rechthoeken, die worden bepaald door de ge sloten borstweringen en de doorlopende glas- vlakken. Al weer meer dan een decennium ge leden heeft zich daar nog een tweede element bijgevoegd, dat sindsdien in al diezelfde plaat sen vanzelfsprekend is aanvaard: de lage, brede onderbouw, waarin zich het publieke en officiële gedeelte bevindt, waarboven het ad ministratiegebouw rank opstijgt. De Coöperatieve Centrale Boerenleenbank in Eindhoven wijkt van dit schema niet af; men zou bijna geneigd zijn zich ten overstaan van dit nieuwe gebouw te beperken tot de beant woording van de vraag in hoeverre het een goed exempel is binnen het type? Die vraag, als enige criterium, zou geen recht doen aan het ontwerp; vandaar dat ik verderop nog na dere criteria hoop toe te voegen. Desondanks is het niet onjuist om genoemde vraag eerst te beantwoorden. Wel, in dat geval kan men een sterke zijde en een weinig opvallende zijde aanwijzen. Om met de laatste te beginnen: de detaillering van de vensters - met de scherpe aluminium glas scheidingen - is misschien niet onaardig, doch 280 aangezien zo'n bouwwerk zich alleen maar op afstand als totaliteit laat waarnemen en daar bij kleine maten wegvallen, wordt het ont- werpplezier van de architecten - de architect L. de Bever en ir. J. Maas van het bureau Kraayvanger - niet overgebracht op de be schouwer. Zodoende blijft een betrekkelijk oninteressant raster over dat bovendien de dwingendheid aan de verhouding van de bouwmassa - dat wil zeggen de verhouding van hoogte tot breedte en lengte; toch al altijd een problematisch punt bij verticale dozen - volledig ontneemt: het dakvlak moet zodoen de alleen duidelijkheid aan het waarom van nu juist dit aantal verdiepingen verschaffen. Wanneer men, zoals ondergetekende, juist uit Berlijn is teruggekeerd en men heeft daar weer eens gezien wat mogelijk is aan de hand van het grandioze Europa Center, dan wordt dit metrum wel heel erg vlak en inhoudloos. Daar staat een sterk punt tegenover: de licht en kleurwerking van de borstweringen. Het levende egaal grijs van het lavalith neemt kleur mee van het daglicht in zijn verschillen de buien: een donkere wolk laat de steen donkergrijs, witte wolken nemen het gebouw mee in zilverig grijs, terwijl zon en blauwe lucht het gebouw een fiere harde eigenheid geven. Met andere woorden, de picturale

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1967 | | pagina 30