bedrag van twaalf miljard zloty's (tegen de offi ciële koers ruim twee miljard gulden), terwijl hun gezamenlijke spaartegoeden slechts ne gen miljard zloty's beliepen. De spaartegoe den nemen echter procentueel veel sneller toe dan de uitstaande leningen, zodat men mag verwachten dat het coöperatieve landbouw krediet in Polen over enige tijd zichzelf zal kunnen financieren. Alle rentetarieven worden vastgesteld door de staat. Deze gebruikt de rentetarieven als in strument van de landbouwpolitiek. Zo kan de boer zijn aankopen van kunstmest financieren met krediet a vier procent en kan hij contract financiering krijgen a drie procent. Als derge lijke financiële prikkels niet helpen neemt de staat krachtiger middelen te baat. Momenteel is een wetsontwerp in voorbereiding dat de boeren zal verplichten om kunstmest te ge bruiken. De leningen die de boerenleenban ken uit de hun toevertrouwde middelen ver strekken dragen een rente van zes procent of hoger. Psychologisch Alle boerenleenbanken in Polen zijn lid van een Centrale Unie, die in Warschau zetelt. De ze Unie oefent controle uit op de plaatselijke banken, inspecteert hun administratie en stip pelt richtlijnen uit voor hun beleid. De Cen trale Unie is zelf weer ondergeschikt aan de Opperste Coöperatieve Raad, het alomvatten de lichaam dat de hoogste autoriteit vertegen woordigt in het Poolse coöperatiewezen. Een belangrijk en opvallend verschil met de omstandigheden waaronder de boerenleen banken in Nederland werken, is gelegen in de afwezigheid van concurrentie. De rente en alle overige voorwaarden die de postspaarbank biedt, zijn precies gelijk aan de voorwaarden bij de boerenleenbanken. De werkgebieden zijn netjes afgepaald, zowel geografisch als naar functie in het krediet- en betalingsver keer. Andere spaarbanken bestaan er niet, handelsbanken evenmin. Andere beleggings vormen dan spaartegoeden bestaan ook niet: obligaties, aandelen en dergelijke passen niet in het 'socialistische' systeem en worden daarom niet toegelaten Alleen de Nationale Bank en instellingen als de reeds genoemde Landbouwbank treden als financiers op. Strikt genomen zouden deze staatsinstellin gen het alleen ook wel af kunnen. De voor naamste reden waarom de staat dan toch de coöperatieve banken stimuleert, is gelegen in het psychologische vlak. De staat ziet in dat het kredietwezen beter functioneert als de kredietnemers en spaarders er zelf enige zeg genschap in hebben. Dezelfde overwegingen laat men ook gelden voor verbruikscoöpera ties en andere coöperatieve instellingen. Mis schien ziet men de coöperatie ook als een soort tegenwicht tegen de ambtenarij, die in collectief geregeerde landen hoogtij viert. Dat laatste heeft men ons echter nergens met zoveel woorden toegegeven. Grote broer De coöperatieve sector is in Polen sterk ont wikkeld. Wij hebben met onze groep nog veel andere coöperatieve instellingen bezocht, zo- Weliswaar hebben de meeste coöperaties, ook de boerenleenbanken, de vorm van coöperaties op aande len, maar deze aandelen zijn verbonden met het lid maatschap en doen geen dienst voor beleggingsdoel einden. 276

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1967 | | pagina 26