de voordelen die aan het gebruik van het pro- dukt - in dit geval deze spaarregeling - ver bonden zijn. Wij geven het gaarne toe, veel nieuwe produkten zijn eendagsvliegen ge bleken. Maar het mankeerde daarbij maar al te vaak aan een grondig marktonderzoek, dal- tijdig zou hebben aangetoond dat er voor dit produkt geen plaats zou zijn op een reeds overvolle markt. Dit laatste nu kan niet gezegd worden van het Premie-Spaarplan. En nog minder kan men de overheid verwijten, dat zij niet intensief re clame heeft gemaakt en nog maakt! Wij kunnen ons voorstellen, dat vele van on ze boerenleenbanken geneigd zijn om de re sultaten van de door hen voor het Premie- Spaarplan gevoerde reclamecampagne af te wegen tegen de kosten die daarmee gemoeid waren. De overheidsbrochure, de brochure 'Het Premie-Spaarplan en de Boerenleenbank' en de folder '100 gulden voordeel per jaar', zijn door het merendeel van onze banken huis aan huis verspreid, waardoor een voortreffe lijke steun werd gegeven aan de advertentie campagne die de centrale bank voerde. Dan is het natuurlijk wat ontmoedigend te moeten constateren dat na enkele maanden nog slechts enkele tientallen spaarbewijzen zijn verkocht, waar men op vele honderden had gerekend. Laat men echter de moed niet te gauw verlie zen. In dit geval geldt meer dan ooit dat de aanhouder wint. Vergeten wij niet, dat het op gang komen van het Premie-Spaarplan prak tisch in de vakantiemaanden viel, toen zo'n slordige 30% van het Nederlandse volk zich naar zonniger oorden had gespoed. In zo'n tijd moet men zich niet te veel illusies maken over andere bestedingen. En dus ook niet over de aankoop van spaarbewijzen. Wel is het zaak de uitgeruste en - hopelijk - bruinverbrande vaderlanders zo langzamer hand weer eens aan zulke andere bestedings mogelijkheden te doen denken, waar ze nu mooi de tijd voor hebben. Zo in de trant van 'het is eerder 1 januari dan u denkt' en 'koop er een paar van uw kerstgratificatie'. Onze hypothecaire voorschotnemers moeten er ze ker aan worden herinnerd dat zij ook bij de aflossingen op hun hypotheken in aanmerking kunnen komen voor een premie van 20%. Wij rekenen erop, dat al onze banken hun voor schotnemers tijdig van deze mogelijkheid be richt geven. Daarnaast blijft het nodig, dat de bank deze spaarvorm onder de aandacht van het publiek blijft brengen door advertenties in een plaatselijk blad of door verspreiding van de folder '100 gulden voordeel per jaar'. Is dat al gebeurd, dan kan herhaling niet scha den, bijvoorbeeld in december aanstaande. Een bijkomend voordeel daarvan is, dat dan ook de andere spaarvormen van de boeren leenbanken nog eens onder de aandacht wor den gebracht. Wij twijfelen er niet aan, dat het Premie- Spaarplan met al zijn voordelen straks zeer veel deelnemers zal tellen. Evenmin betwijfe len wij dat onze boerenleenbanken er voor zullen zorgen, dat een belangrijk aantal van de deelnemers in hun administratie zal voor komen. Die administratie is op dit punt zeer eenvoudig gehouden. Wij wensen hun veel succes bij deze activiteiten, waarbij het be kend mag worden verondersteld dat men met vragen om adviezen bij de centrale bank steeds een willig oor zal vinden. 6477

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1966 | | pagina 7