haast explosieve, ontwikkeling; ook zij heb ben een nieuwe categorie relaties, die de agrarische kredietinstellingen als solide ban ken zijn gaan zien. En ook zij staan voor de noodzaak hun kantooroutillage en diensten pakket aan te passen aan de wensen - beter gezegd eisen - van het publiek. En tenslotte ontmoeten zij allemaal een ver hevigde concurrentie. Deze heeft er toe ge leid, dat ook bij onze zusterorganisaties in West-Europa het grote publiek door een inten sieve reclame wordt bewerkt. In het algemeen gebruikt men daarbij dezelfde middelen als bij ons. In Oostenrijk en West-Duitsland kan bovendien de televisie voor reclame gebruikt worden. In Oostenrijk zijn de tarieven voor dit reclamemedium bijzonder laag te noemen, in tegenstelling met bijvoorbeeld Duitsland en straks ook Nederland. Het is min of meer vanzelfsprekend, dat pu- bliciteitsmensen elkaar in jaarlijkse bijeen komsten wensen te ontmoeten om lering te trekken uit de wederzijdse ervaringen. Dit jaar kon ook voor het eerst een plan de campagne worden besproken voor de publiciteit rond om het Interbancaire Spaarboekje, de eerste vrucht van de internationale samenwerking tussen de nationale landbouwkredietinstellin gen. Op 20 april vond immers de ondertekening plaats van de overeenkomst inzake het Inter- bancair Spaarboekje dat in Nederland 'Eu- reisspaarboekje' wordt genoemd. Tussen Duitsland en Oostenrijk bestond een dergelij ke overeenkomst reeds langer. Verwacht mag worden dat ook de landbouwkredietinstellin gen in Zwitserland en Noord-ltalië, alsmede in Elzas-Lotharingen, binnen niet al te lange tijd deze overeenkomst zullen mede-onderteke nen. Betreurenswaard is het dat onze colle ga's in België tengevolge van wettelijke bepa lingen nog niet aan deze overeenkomst kun nen meedoen. Met recht kan men echter nu al spreken van een internationaal spaarboekje. Hoewel de deelnemende landen de voor dit spaarboekje reeds gebruikelijke naam nog enige tijd zullen handhaven is de titel 'Euro-spaar boekje' op de gehouden bijeenkomst als de meest geëigende gekozen en men zal dus bin nen afzienbare tijd het Interbancaire spaar boekje onder deze naam uitgeven. Vanzelfsprekend zal al het reclamemateriaal dat op dit spaarboekje betrekking heeft voor de deelnemende landen van meet af aan het zelfde zijn. Onze banken zullen dan ook reeds zeer binnenkort worden voorzien van affiches en showcards die ditinternationaalspaarboek- je tot onderwerp hebben. Een tweede punt van bespreking was de We- reldraiffeisendag die in 1968, ter gelegenheid van de herdenking van de 150ste geboortedag van F. W. Raiffeisen in Frankfurt zal worden gehouden. Uiteraard kwam in deze bijeen komst alleen de publiciteit rondom dat ge beuren aan de orde. Gelet op het internatio nale karakter dat aan deze herdenking zal worden gegeven zal ook Nederland hierbij betrokken zijn en wij hopen onze boerenleen banken te zijner tijd - wanneer de plannen verder zijn geconcretiseerd - nader hierover te kunnen berichten. Onze boerenleenbanken kennen reeds enkele jaren de 'oktobermaand-spaarmaand'-actie, waarin door het merendeel der banken tevens een spaarweek wordt gehouden. Ook de an dere landen kennen in oktobereen spaarweek, die daar 'Raiffeisenspaarweek' wordt ge- 6379

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1966 | | pagina 13