Ontmoeting in de Domstad ze organisatie steeds met die benodigde stuk ken bezig. Sinds enige jaren worden al die personen in hunwerkbijgestaandooreencom- puter die bergen werk verzet. Voor wie niet weet wat dat voor een machine is vertellen we dat deze machine van de spreuk 'bid en werk, lees, reken en houd boek', elk onder deel kan uitvoeren behalve het eerste. De zeer ingenieus gebouwde computer, die er zelfs een eigen geheugen op na houdt, berekent in gewikkelde zaken in onderdelen van secon den. Deze machine moet echter worden opgesteld in een ruimte waar een constante temperatuur heerst, en waar ook de vochtigheid van de lucht niet noemenswaardig verandert. Op de begane grond is daarvoor een speciale com puterruimte gebouwd. De computer zal naast het administratieve werk van de centrale bank ook de spaarbankadministratie van een aantal boerenleenbanken bijhouden. Het meer en meer inschakelen van computers geeft onze organisatie de mogelijkheid om veel werk snel te verrichten tegen naar ver houding lagere kosten. De gevolgen van het werk dat op onze Postaf deling wordt gedaan vinden de boerenleen banken dagelijks in hun brievenbus. Omge keerd bereiken iedere dag duizenden post stukken de centrale bank. De toevoer en de afvoer van deze stukken moet snel geschie den in de korte uren voor half negen 's mor gens en na vijf uur 's avonds. Een forse werk ruimte voor de Postafdeling, uitgerust met een speciale goederenlift, eist ook een deel van de begane grond op. De volgende keer hopen wij u iets te vertel len over de grote kluis, die de financiële ijs kast is van onze nieuwbouw. Op 19 en 20 april hebben de reclamechefs van de boerenleenbank- en raiffeisenorgani- saties uit zeven Westeuropese landen hun jaarlijks congres gehouden. Het was de eer ste maal dat dit congres in Nederland plaats vond. De uitwisseling van ervaringen, maar ook de bespreking van de mogelijkheden tot samenwerking maken deze bijeenkomsten al tijd weer interessant en de moeite van het bij wonen waard. Bij een congres over de samen werking op internationaal niveau komen uiter aard vele problemen aan de orde. Zo zijn bij voorbeeld de wijzen waarop men de clientèle moet benaderen, in de diverse landen ver schillend. Een voor Nederland zeer geslaagde folder of advertentie kan in een ander land onbruikbaar zijn. Maar van nog veel groter be lang is de totale opzet van de reclameactivi teiten in de diverse landen. En wat dit betreft bevinden zich de zusterorganisaties in de ons omringende landen in eenzelfde positie als wij in Nederland. Ook zij hadden in de tien achter ons liggende jaren te maken met een snelle, 6378

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1966 | | pagina 12