plan onze activiteiten te intensiveren. Daarbij denk ik niet in de laatste plaats aan het in wer kingtreden van het Algemeen Premie Spaar- plan. Onze boerenleenbanken kunnen daarin een bijzonder grote rol spelen, omdat prak tisch alle binnen het kader van het Algemeen Premie Spaarplan voor premiëring in aanmer king komende spaarvormen bij onze boeren leenbanken bekend zijn. Of het nu gaat om het geldsparen in de vorm van spaarbewij- zen, om aflossingen op hypothecaire of door de overheid gegarandeerde leningen, om aan koop van effecten enzovoort, altijd kan men bij de boerenleenbank terecht. Het spreekt vanzelf, dat wij ons geroepen voelen om na de introductieperiode, gedurende welke de pu bliciteit van rijkswege wordt verzorgd, onze cliënten op uitgebreide schaal voorlichting te geven over het premiespaarplan en de moge lijkheden, die de boerenleenbank voor ge bruikmaking daarvan biedt. Van mechanisatie naar automatisering De toenemende activiteiten bij de boerenleen banken vragen om de uiterste efficiency in de administratieve verwerking. De centrale bank hoopt in toenemende mate hiertoe te kunnen bijdragen door beschikbaarstelling van com puterruimte. Van de ruim 1.500.000 spaarre keningen bij de boerenleenbanken worden reeds 180.000 spaarrekeningen op de com puter van de centrale bank gevoerd. Helaas is de aflevering van de nieuwe com puter vertraagd. Zodra hij ter beschikking is hopen wij ook de boerenleenbanken met een omvangrijk lopende-rekeningverkeer te kun nen ontlasten van de administratie daarvan. In deze ontwikkeling past, dat wij in het girale betalingsverkeer gaan overschakelen van de gebruikelijke bankgiroslips naar de ponskaar ten als nieuw bankgiroformulier. Deze om schakeling hopen wij in de loop van dit jaar te realiseren. Met deze ontwikkeling zijn wij gekomen in de overgang van de gemechaniseerde naar de geautomatiseerde administratie. In deze over gang rijst het probleem van de directe over brenging van de gegevens die betrekking hebben op de mutaties in de rekeningen. Dit probleem zal in de toekomst moeten worden opgelost langs de weg van de moderne tele communicatie. Op de centrale bank worden reeds studies verricht om telecommunicatie bij onze organisatie op niet al te lange termijn te kunnen invoeren. Wij zijn bezig met de be studering van de mogelijkheden om de boe renleenbanken in staat te stellen op hun kan toren gegevens voor verwerking rechtstreeks in de computer van de centrale bank te bren gen. Uiteraard ligt het niet in de bedoeling om het bij de inbreng van de gegevens in de centrale computer te laten. Het uiteindelijke resultaat zal moeten zijn, dat de boerenleenbanken met behulp van de computer niet zelf meer de dag afschriften behoeven te maken,doch dat deze zouden worden vervaardigd door bij de boe renleenbanken geplaatste administratiema chines die rechtstreeks door de centrale com puter bediend worden. Thans kan nog niet worden gezegd, wanneer de studies waarmee wij bezig zijn, zullen kunnen worden afgeslo ten en het resultaat ervan in de praktijk kan worden gebracht. Het zou mij echter niet ver wonderen, dat wij zover zouden zijn voor er vijf jaar zijn verstreken. 6357

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1966 | | pagina 35