een verdere renteaanpassing onontkoombaar. Ons advies voor de nieuwe rentetarieven zal U zeer binnenkort bereiken. Inzake de rente voor nieuwe leningen zullen wij in het alge meen adviseren de discontoverhoging, die de Nederlandsche Bank heeft toegepast, over de gehele linie te volgen. Wij kunnen ons niet veroorloven met onze rentetarieven 'aan de onderkant van de ka pitaalmarkt' te blijven. Het water stroomt nu eenmaal naar de laagste plekken. Zo stromen de leningsaanvragen naar de instellingen met de laagste rente. En om nog even door te gaan in deze beeldspraak: wij moeten het terrein ophogen teneinde niet overstroomd te wor den. Het zal ook duidelijk zijn, dat wij er onder de geschetste omstandigheden niet aan kunnen denken om reeds bestaande beperkingen in het uitleenbedrijf op te heffen. Integendeel, indien wij de faciliteiten voor de midden standsfinanciering willen verbeteren, zoals tijdens de voorjaarsbijeenkomsten besproken is, dan zullen wij eventueel niet moeten schro men om ons buiten het kader van de financie ring der ondernemingen beperkingen op te leggen. Ook voor ons stelt zich, zoals voor de over heid, het probleem van de prioriteiten en van de temporisering. Ook wij kunnen niet alles en zeker niet alles tegelijk. Het ligt dan voor de hand, dat wij in de eerste plaats zo ruim mogelijke financieringsmogelijkheden open houden voor de leden van de boerenleen banken, dat zijn de ondernemers in land- en tuinbouw en in het klein- en middenbedrijf in het algemeen. Blanco krediet In dit licht moet U ook het voorstel zien om een wijziging aan te brengen in artikel 12 van het model-huishoudelijk reglement van de aangesloten banken. U hebt gezien, dat het om een heel kleine wijziging gaat: het bedrag van f 3.000 maximaal blanco krediet wordt veranderd in f 5.000. Dergelijke in reglementen genoemde bedra gen moeten van tijd tot tijd worden aangepast aan de ontwikkeling van het bedrijfsleven. Wij hadden in die richting al een stap gezet door blanco kredieten toe te staan tot een maximum van f 5.000, maar dan met kredietverzekering. Wij zouden dat nu als een tussenstap kunnen beschouwen. Het maximum van 5.000 zal nu - als U het voorstel aanneemt - officieel in het model-reglement worden opgenomen en daarmee vervalt tegelijk de eis van de kredietverzekering. De ervaring in de achter ons liggende jaren heeft ons geleerd, dat er aan de mogelijkheid van een blanco krediet tot 5.000 behoefte bestaat en dat anderzijds de eis van kredietverzekering daarvoor zou kunnen vervallen. Hoewel dit voorstel van ondergeschikte strek king is, doet het toch verschillende vragen rijzen. De eerste vraag is of er, als het om de landbouw gaat, voldoende kredietmogelijkhe den bestaan boven 5.000. De tweede vraag luidt of er buiten de landbouw, waar dit blan co krediet niet is toegestaan, voorzieningen getroffen kunnen worden om de kredietmoge lijkheden zo te verruimen, dat met name mid denstanders over meer financieringsfacilitei ten kunnen beschikken. Ten derde is er de vraag, of wij bij een verdere ontplooiing van de bedrijfsfinanciering onze financiering el- 6336

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1966 | | pagina 14