genoeg om een doordacht reclameplan op te
stellen. Er kan bovendien twijfel bestaan over
de juistheid van bepaalde activiteiten, waar
over men dan eigenlijk eens wilde praten en
waarvoor een telefonisch advies al voldoende
kan zijn.
Het is wel haast onnodig op te merken, dat wij
de opstelling van een reclameplan voor onze
banken zeer belangrijk vinden. In de eerste
plaats terwille van de continuïteit maar ook
om tot een begroting van de kosten te komen.
De uitgaven van onze boerenleenbanken op
dit terrein zijn in vier jaar tijds tot het vier
voudige gestegen. Het is van groot belang dat
thans maatregelen worden getroffen om deze
kosten vooraf te begroten. Bij het nemen van
deze maatregelen kunnen onze boerenleen
banken ervan overtuigd zijn, dat de centrale
bank hun alle mogelijke medewerking zal
verlenen. Iedere schroomvalligheid een be
roep te doen op de betreffende afdeling, het
zij voor een telefonisch advies dan wel voor
een persoonlijk gesprek met een van de func
tionarissen, beschouwen wij als misplaatst.
Wanneer de kosten die onze banken in 1965
aan reclame besteed hebben bekend zijn, zul
len wij vermoedelijk zien dat het bedrag van
een miljoen gulden (de kosten in 1964) aan
zienlijk zal worden overschreden. En al wordt
het gezamenlijke balanstotaal in miljarden gul
dens uitgedrukt, dan nog is dit ene miljoen
voor ons toch altijd nog zeer belangrijk.
Sprekend over de kosten, komen wij op de
toelaatbare hoogte van de uitgaven voor re
clame. Wij stellen gewoonlijk voorop dat deze
uitgave 1/2%o van het enkelvoudige balans
totaal niet te boven moeten gaan. Men kan
daarover langdurig discussiëren. De praktijk
wijst uit dat geen enkele onderneming, hetzij
voor haar totale reclame hetzij voor de deel-
reclame bij de introductie van nieuwe produk-
ten, zich uitgaven veroorlooft die niet in een
bepaalde verhouding staan tot het bereikbare
resultaat en tot de overige bedrijfskosten. Bij
onze banken kan het balanstotaal ongetwij
feld een aanwijzing zijn voor de hoogte van de
bedrijfskosten. Daaruit volgt dat er bij de op
stelling van een begroting voor gewaakt dient
te worden de gestelde norm te overschrijden.
Natuurlijk gelden hiervoor uitzonderingen. De
vestiging van een of meer bijkantoren in ste
delijke woongebieden bijvoorbeeld vraagt
uiteraard andere maatregelen, maar daarvoor
gelden ook andere maatstaven.
Doen zich omstandigheden voor die men niet
heeft kunnen voorzien, dan dient voor de
kosten van deze activiteiten ook een aanvul
lende begroting te worden opgesteld. Hoewel
aan een eenmaal opgezet plan de hand moet
worden gehouden, zal het toch kunnen voor
komen dat in de uitvoering van de onderdelen
wijziging moet worden gebracht. De hierdoor
ontstane verschuivingen in de kosten kunnen
niet als budgetoverschrijdingen worden aan
gemerkt, al blijft het natuurlijk nodig dat de be
heerders van deze wijzigingen op de hoogte
worden gesteld.
Zoals reeds in de aanhef gezegd: het budget
1966 is zeer uitvoerig en gedetailleerd. Wij
vertrouwen echter gaarne op de medewer
king van onze boerenleenbanken. Dat reeds
verschillende banken ons een begroting toe
zonden, bewijst bij voorbaat dat dit vertrou
wen niet misplaatst zal zijn.
Boerenleenbank Olst
6270