en er zal een plan voor de aflossing van de
lening moeten worden opgesteld.
- Er wordt nadrukkelijk geëist, dat de kre-
dietverstrekkende bank ervan overtuigd moet
zijn, dat de voorgenomen investering de ren
tabiliteit van het bedrijf voldoende ten goede
zal komen.
Ten aanzien van de vergoeding die de ACC
voor haar borgstelling zal vragen, is het nog
interessant te vermelden, dat deze wordt ge
raamd op 1 a 1%% van het aan het begin van
elk jaar uitstaande bedrag. Daarnaast moet de
kredietnemer eenmaal betalen voor de
kosten van het onderzoek. De kosten zijn dus
zeer hoog ten opzichte van de bij de Land
bouwkredietverzekering 'Eindhoven' gehan
teerde tarieven. Deze belopen immers niet
meer dan 1/2% a 1% van het in het begin van
elk jaar uitstaande bedrag. Bovendien brengt
de LKE geen provisie bij de acceptatie in re
kening.
In het Verenigd Koninkrijk beloopt de rente
voet op bankleningen momenteel circa 71/2%.
Met inbegrip van de premie voor de kre
dietverzekering gaan de kosten dus circa
9% belopen. Het is duidelijk, dat het geschat
te rendement van de op die manier gefinan
cierde investering zeer hoog moet liggen,
voordat een geplande investering tot uitvoe
ring zal komen. Een belangrijke tegemoetko
ming is wel de subsidie voor eenderde deel
van de stichtingskosten, die voor bepaalde
projecten wordt gegeven. Daar tegenover
staat weer, dat de snelle ontwikkeling van de
Engelse landbouw het nodig maakt om de nor
men die voor een goed geleid bedrijf gelden,
regelmatig te herzien. In verband hiermee
moeten ook de normen voor de economische
afschrijving op investeringen op een hoog ni
veau worden vastgesteld.
Bij de beoordeling van de aanvragen heeft de
ACC zich in het verleden in hoofdzaak geba
seerd op het bedrijfseconomisch aspect van
de te financieren bedrijfsinvesteringen. Het
lijkt ons een onvermijdelijke ontwikkeling, dat
men voortaan ook het gehele bedrijf in de be
schouwing gaat betrekken. Het is opmerkelijk,
dat een soortgelijke ontwikkeling zich in Ne
derland heeft voorgedaan bij de beoordeling
van aanvragen voor een garantie van het
Borgstellingsfonds voor de Landbouw. Door
de Rijksland- en tuinbouwvoorlichtingsdienst
wordt steeds meer de totale financierings
structuur van het bedrijf systematisch in de
beoordeling betrokken.
De in het Verenigd Koninkrijk geldende mo
gelijkheden voor de landbouw om zich toe
gang te verschaffen tot de kapitaalmarkt, zijn
in het bijzonder interessant, indien wij deze
vergelijken met de hier bestaande mogelijk
heden. In Nederlandse omstandigheden 'ver
taald' zou het Engelse systeem hier op neer
komen, dat de borgstellingsfondsgarantie via
de LKE zou worden geleid. Op de aan de LKE
te betalen premie voor de kredietverzekering
zou deze overheidsgarantie dan overigens
geen invloed hebben. Wij zouden niet zonder
meer willen beweren dat dit de meest geluk
kige vorm voor het verstrekken van over-
heidsgaranties is. Wel willen wij erop wijzen
dat in Nederland bij de beoordeling het be
drijfsleven via de standsorganisatie reeds is
ingeschakeld. Een organisatorische samen
werking tussen het Borgstellingsfonds ener
zijds en de kredietverzekeringsinstellingen
van de beide centrale banken anderzijds ont
breekt evenwel.
2650