en er zal een plan voor de aflossing van de lening moeten worden opgesteld. - Er wordt nadrukkelijk geëist, dat de kre- dietverstrekkende bank ervan overtuigd moet zijn, dat de voorgenomen investering de ren tabiliteit van het bedrijf voldoende ten goede zal komen. Ten aanzien van de vergoeding die de ACC voor haar borgstelling zal vragen, is het nog interessant te vermelden, dat deze wordt ge raamd op 1 a 1%% van het aan het begin van elk jaar uitstaande bedrag. Daarnaast moet de kredietnemer eenmaal betalen voor de kosten van het onderzoek. De kosten zijn dus zeer hoog ten opzichte van de bij de Land bouwkredietverzekering 'Eindhoven' gehan teerde tarieven. Deze belopen immers niet meer dan 1/2% a 1% van het in het begin van elk jaar uitstaande bedrag. Bovendien brengt de LKE geen provisie bij de acceptatie in re kening. In het Verenigd Koninkrijk beloopt de rente voet op bankleningen momenteel circa 71/2%. Met inbegrip van de premie voor de kre dietverzekering gaan de kosten dus circa 9% belopen. Het is duidelijk, dat het geschat te rendement van de op die manier gefinan cierde investering zeer hoog moet liggen, voordat een geplande investering tot uitvoe ring zal komen. Een belangrijke tegemoetko ming is wel de subsidie voor eenderde deel van de stichtingskosten, die voor bepaalde projecten wordt gegeven. Daar tegenover staat weer, dat de snelle ontwikkeling van de Engelse landbouw het nodig maakt om de nor men die voor een goed geleid bedrijf gelden, regelmatig te herzien. In verband hiermee moeten ook de normen voor de economische afschrijving op investeringen op een hoog ni veau worden vastgesteld. Bij de beoordeling van de aanvragen heeft de ACC zich in het verleden in hoofdzaak geba seerd op het bedrijfseconomisch aspect van de te financieren bedrijfsinvesteringen. Het lijkt ons een onvermijdelijke ontwikkeling, dat men voortaan ook het gehele bedrijf in de be schouwing gaat betrekken. Het is opmerkelijk, dat een soortgelijke ontwikkeling zich in Ne derland heeft voorgedaan bij de beoordeling van aanvragen voor een garantie van het Borgstellingsfonds voor de Landbouw. Door de Rijksland- en tuinbouwvoorlichtingsdienst wordt steeds meer de totale financierings structuur van het bedrijf systematisch in de beoordeling betrokken. De in het Verenigd Koninkrijk geldende mo gelijkheden voor de landbouw om zich toe gang te verschaffen tot de kapitaalmarkt, zijn in het bijzonder interessant, indien wij deze vergelijken met de hier bestaande mogelijk heden. In Nederlandse omstandigheden 'ver taald' zou het Engelse systeem hier op neer komen, dat de borgstellingsfondsgarantie via de LKE zou worden geleid. Op de aan de LKE te betalen premie voor de kredietverzekering zou deze overheidsgarantie dan overigens geen invloed hebben. Wij zouden niet zonder meer willen beweren dat dit de meest geluk kige vorm voor het verstrekken van over- heidsgaranties is. Wel willen wij erop wijzen dat in Nederland bij de beoordeling het be drijfsleven via de standsorganisatie reeds is ingeschakeld. Een organisatorische samen werking tussen het Borgstellingsfonds ener zijds en de kredietverzekeringsinstellingen van de beide centrale banken anderzijds ont breekt evenwel. 2650

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1966 | | pagina 12