bijzonder ervoor leent te worden beschouwd als het begin van een nieuw spaarjaar. De va kanties zijn voorbij. Een nieuw werkjaar is aangebroken. Dat vormt een goede gelegen heid om ook weer eens aan het spaarboekje te denken, dat in de afgelopen vakantiemaan den, zo al niet een ernstige aderlating onder- De oktoberactie ging, dan toch min of meer in een vergeten hoekje raakte. Toen de centrale bank in oktober 1962 voor het eerst de spaarmaandactie lanceerde, heeft niemand durven vermoeden dat deze actie in enkele jaren zo zou aanslaan. Wij kunnen niet spreken van een aarzelend op gang komen, maar van een direct succes en, wat wij bij zonder belangrijk vinden, van een steeds stij gende belangstelling van de zijde van onze boerenleenbanken. Voor zoveel nog nodig willen wij er daarom nog eens op wijzen, dat de opzet van deze ok tobermaandactie niet ten doel had als tegen hanger te dienen voor door andere spaarin- stellingen in de oktobermaand gehouden ac ties. Wij wilden onze boerenleenbanken die in de loop van het jaar geen aanleiding had den (in verband met de opening van een ge bouw of een jubileum) een bijzondere actie te organiseren, hiertoe in oktober de gelegen heid geven. Waarom dan juist in oktober, zul len zich ongetwijfeld enkelen - buiten onze organisatie - afvragen. Omdat wij van me ning zijn, dat juist de oktobermaand zich zeer In de afgelopen maand oktober hebben 499 boerenleenbanken aan onze actie deelgeno men. Hieronder waren er 188 die tevens een spaarweek hielden. In totaal werden hiervoor bijna twee miljoen folders, ingedrukt met naam, adres en kasuren van de deelnemende boerenleenbanken, afgeleverd. Het was bij zonder bemoedigend te bemerken dat zoveel boerenleenbanken aan deze actie deelnamen. Een bewijs dat men steeds meer gaat inzien dat voortdurende reclame, waarbij steeds weer gewezen wordt op het totale diensten pakket van de boerenleenbanken, onmisbaar is om deze diensten bekendheid te geven. In de oktobermaand wordt ook de jeugd niet vergeten. Een groot aantal banken bestelde de hiervoor speciaal vervaardigde wedstrijd folder voor de jeugd. Het is ons gebleken, dat de meningen over het succes hiervan ver deeld zijn. Het bleek dat in enkele plaatsen de deelname door de jeugd gering was, ter wijl echter andere boerenleenbanken spreken van een groot succes. Hier zal de aard van het werkgebied van de desbetreffende bank ongetwijfeld een rol spelen. Het feit dat bij onze boerenleenbanken zoveel interesse bestond voor deze jeugdactie is 2521

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1965 | | pagina 15