ten rechtstreeks verzenden aan zijn afnemer of is het op incassobasis beter handelen, of is het op basis van een documentair accredi- tief nog veiliger, of zelfs vereist? Er zijn legio vragen op dit gebied waarop eerst een ant woord moet komen voor de exporteur iets gaat doen. Misschien schilderen wij de situatie te uitvoe rig of enigszins pessimistisch, doch een 'be zint eer ge begint' is, dachten we, toch wel op zijn plaats. In oktober 1963 reeds heeft de centrale bank een brochure verzonden aan alle aangesloten banken. Deze bevat instructies hoe te han delen bij incasso's en documentaire kredieten. Voor deze handleiding is speciaal de brochu revorm gekozen om het gebruik ervan te ver gemakkelijken. Men vindt er een algemene bespreking in van de meest voorkomende do cumenten die bij import- of exportzaken voor komen, de controle van de documenten enzo voort. De aard van de documenten, de soort en de hoeveelheid kan van land tot land va riëren en is mede afhankelijk van de aard van het produkt. De voorschriften kunnen van tijd tot tijd ver anderen, marktsituaties kunnen zich wijzigen. Om belangstellenden van deze problemen op de hoogte te houden, om kennis te nemen van bijzonderheden over de produkten, over vraag en aanbod en over verdere wetenswaardig heden die van belang zijn voor de importeur of exporteur, geeft de Economische Voorlich tingsdienst het weekblad 'Economische Voor lichting' uit. Deze instantie geeft eveneens een maandschrift 'Buitenlands Economisch Overzicht' uit, waarin per land de voornaam ste gegevens over de economische situatie worden uiteengezet. Het Exportmemorandum, eveneens door deze instantie uitgegeven, le vert een goed overzicht met betrekking tot de vele voorschriften voor de export, de gel dende invoer- en deviezenregelingen, over zichten van de monetaire gebieden, verdrags verhoudingen tot Nederland, munteenheden, een beschouwing over exportkredietverzeke ring, enzovoort. Wij geven de opsomming van deze literatuur om een bron aan te geven waaruit cliënten exporteurs zelf de door hen gewenste gege vens kunnen putten. De centrale bank staat echter met haar ervaring en verzamelde do cumentatie volledig ten dienste van de aan gesloten banken zo er bepaalde vragen of wensen zijn. 2520

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1965 | | pagina 14