Koerstabel
80 V8
8 8V4
27-8-1965
30-9-1965
3'/2%
Nederland
1947
(5,08%)
80
(5,12%)
53/4%
Nederland
1965
1005/8
(5,69%)
100% 6
(5,71%)
3/4%
Nederland
1954 l-ll
80V2
(5,46%)
8OV2
(5,53%)
5%%
Nederland
1964 I
983/i6
(5,44%)
97%
(5,48%)
33/4%
Nederland
1953
8474
(5,59%)
841/4
(5,65%)
4
Nederland
1961
(5,55%)
873/4
(5,69%)
3/2%
Nederland
1956
851/4
(5,53%)
85
(5,67%)
4/2%
Nederland
1960 I
9115/l6
(5,65%)
91%
(5,75%)
4/4%
Nederland
1959
901/2
(5,60%)
893/4
(5,79%)
3
Ned. Grootboek 1946
84n/i6
(5,51%)
85i/2
(5,51%)
4'/2%
Nederland
1964 (10 j.)
961/4
(5,44%)
96
(5,62%)
windhandel heeft het in september niet ontbro
ken en de KLM heeft daaruit op een alleen
voor haar mogelijke wijze voordeel getrokken.
Van het geplaatste aandelenkapitaal is 102
miljoen of 70% in handen van de staat, en
30% of f 43,5 miljoen in handen van particu
lieren. Van dit particuliere en dus verhandel
bare aandelenpakket is sinds februari of maart
van dit jaar naar schatting 39 miljoen of
90% in handen van Amerikanen. Daar de ge
wone KLM-aandelen luiden in coupures van
100, betekent dit, dat zich 390.000 aandelen
in Amerikaanse en 45.000 in Nederlandse han
den bevonden. Die aantallen zijn voor de han
del te gering. Reeds in augustus was KLM in
Amsterdam het op een na meest verhandelde
fonds (24.300 stukken), in New York werd me
dio september het hele Amerikaanse bezit aan
KLM-aandelen in een drietal dagen omgezet.
Noteerde het aandeel KLM ultimo 1964 in Am
sterdam nog slechts 72,20, in februari en
maart liep de koers niet onaanzienlijk op ten
gevolge van Amerikaanse vraag. In augustus
en september echter ontstond in New York
een zo stormachtige vraag naar KLM-stukken
dat de koers zowel overzee als hier te lande
van dag tot dag hoger opliep tot de notering
in Amsterdam op 13 september f 234 bedroeg.
In die situatie veroverde de KLM haar zilver
vloot. Zij kondigde aan, de in 1958 uitgegeven
converteerbare dollarobligaties(in totaal$18,5
miljoen, dit is 66 miljoen) aflosbaar te stel
len, hetgeen inhield dat deze obligaties wer
den omgezet in aandelen tot nominaal 54
miljoen. Het verschil tussen de (oude) f 66
miljoen obligatieschuld en de (nieuwe) 54
miljoen aandelen betekende voor de KLM
een vermogensvermeerdering in de vorm van
een agioreserve ter hoogte van f 12 miljoen,
doordat de aandelen boven pari werden ge
plaatst.
Daarmee bereikte de KLM een aanzienlijke
2499