Koerstabel 80 V8 8 8V4 27-8-1965 30-9-1965 3'/2% Nederland 1947 (5,08%) 80 (5,12%) 53/4% Nederland 1965 1005/8 (5,69%) 100% 6 (5,71%) 3/4% Nederland 1954 l-ll 80V2 (5,46%) 8OV2 (5,53%) 5%% Nederland 1964 I 983/i6 (5,44%) 97% (5,48%) 33/4% Nederland 1953 8474 (5,59%) 841/4 (5,65%) 4 Nederland 1961 (5,55%) 873/4 (5,69%) 3/2% Nederland 1956 851/4 (5,53%) 85 (5,67%) 4/2% Nederland 1960 I 9115/l6 (5,65%) 91% (5,75%) 4/4% Nederland 1959 901/2 (5,60%) 893/4 (5,79%) 3 Ned. Grootboek 1946 84n/i6 (5,51%) 85i/2 (5,51%) 4'/2% Nederland 1964 (10 j.) 961/4 (5,44%) 96 (5,62%) windhandel heeft het in september niet ontbro ken en de KLM heeft daaruit op een alleen voor haar mogelijke wijze voordeel getrokken. Van het geplaatste aandelenkapitaal is 102 miljoen of 70% in handen van de staat, en 30% of f 43,5 miljoen in handen van particu lieren. Van dit particuliere en dus verhandel bare aandelenpakket is sinds februari of maart van dit jaar naar schatting 39 miljoen of 90% in handen van Amerikanen. Daar de ge wone KLM-aandelen luiden in coupures van 100, betekent dit, dat zich 390.000 aandelen in Amerikaanse en 45.000 in Nederlandse han den bevonden. Die aantallen zijn voor de han del te gering. Reeds in augustus was KLM in Amsterdam het op een na meest verhandelde fonds (24.300 stukken), in New York werd me dio september het hele Amerikaanse bezit aan KLM-aandelen in een drietal dagen omgezet. Noteerde het aandeel KLM ultimo 1964 in Am sterdam nog slechts 72,20, in februari en maart liep de koers niet onaanzienlijk op ten gevolge van Amerikaanse vraag. In augustus en september echter ontstond in New York een zo stormachtige vraag naar KLM-stukken dat de koers zowel overzee als hier te lande van dag tot dag hoger opliep tot de notering in Amsterdam op 13 september f 234 bedroeg. In die situatie veroverde de KLM haar zilver vloot. Zij kondigde aan, de in 1958 uitgegeven converteerbare dollarobligaties(in totaal$18,5 miljoen, dit is 66 miljoen) aflosbaar te stel len, hetgeen inhield dat deze obligaties wer den omgezet in aandelen tot nominaal 54 miljoen. Het verschil tussen de (oude) f 66 miljoen obligatieschuld en de (nieuwe) 54 miljoen aandelen betekende voor de KLM een vermogensvermeerdering in de vorm van een agioreserve ter hoogte van f 12 miljoen, doordat de aandelen boven pari werden ge plaatst. Daarmee bereikte de KLM een aanzienlijke 2499

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1965 | | pagina 33