schrijven bedragen vermeldt en met één hand tekening voor alle op de stroken vermelde overschrijvingen opdracht geeft. Telefonische overboekingen Het girale betalingsverkeer heeft in zijn veel zijdige aspecten een opvallend groot aantal overeenkomsten met het rijdend verkeer, dat dagelijks langs onze boerenleenbankgebou wen snelt. Beter dan wij nog weten de banken dat evenals in het wegverkeer er ook in het girale betalingsverkeer spitsuren zijn, en al treden de girale spitsuren dan nog niet dage lijks op, maandelijks is dit al duidelijk het ge val. Een ander punt van overeenkomst is het ge drag van de bestuurders, pardon van de op drachtgevers. De meeste opdrachtgevers stel len geen onmogelijke eisen. Zij schrijven hun overboekingen tijdig uit en gaan er daarbij van uit dat het vandaag ook op de girale we gen zeer druk is. Zij weten dat de banken als goede verkeersregelaars zoveel mogelijk sa menwerken om de girostroom ook in de spits uren zo snel mogelijk naar hun velerlei be stemmingen te leiden. Deze opdrachtgevers houden er rekening mee dat ondanks alle in spanningen van de bank, die alle opdrachten dagelijks verwerkt, en ondanks alle moeite ook die de centrale banken doen, het toch niet te vermijden is dat zich hier en daar een op stopping voordoet. Vele rekeninghouders we ten ook dat het weekeinde vertraging kan op leveren, en houden daarmee rekening bij het afgeven van opdrachten. Niet alle rekeninghouders behoren echter tot de zojuist beschreven girale weggebruikers. Wij kennen ook in het girale verkeer haastige laatkomers, mensen die altijd veel te laat hun opdrachten indienen en dan toch nog ver wachten, dat de overboeking op tijd op de plaats van bestemming zal zijn. Sommige ban ken kennen ook het euvel van de rekening houder die meent dat ook in normale gevallen de opdrachten telefonisch kunnen worden op gegeven. De bank zal deze cliënt duidelijk moeten maken, dat hij zich in dit opzicht aan de spelregels moet houden en de opdrachten schriftelijk moet indienen. Niet alle girale weggebruikers zijn echter zul ke snelheidsdruktemakers. Er zijn minstens twee groepen van opdrachtgevers, die er re den voor kunnen hebben om te verlangen dat hun opdrachten sneller worden uitgevoerd dan normaal. In de eerste plaats zijn dat de opdrachten die om een dringende reden zo snel mogelijk op de plaats van bestemming moeten komen. Ten tweede zijn er opdrachten die het vanwege de grootte van het bedrag van de overboeking lonend maken om ze tele fonisch uit te voeren. Dit wegens het rente verlies dat anders zou optreden. Men zal er daarbij vanuit moeten gaan, dat voor beide categorieën opdrachten de tamelijk hoge kos ten van deze speciale service geheel voor re kening van de opdrachtgever komen. Samenvattend kan men dus stellen dat de bank het accepteren van telefonische op drachten tot overboeking, alsmede het tele fonisch uitvoeren van opdrachten zoveel mo gelijk moet beperken. In de gevallen waarin de grootte van het over te maken bedrag, of een dringende reden om een telefonische uitvoering vraagt, zal de bank er goed aan doen deze service te verlenen; met dien verstande dat alle kosten, die dit met zich meebrengt, aan de opdrachtgever in re kening worden gebracht. 2495

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1965 | | pagina 29