Ons nieuwe loket Verzekeringen Men zegt wel dat de dingen zijn zoals wij ze zien, of misschien nog meer, zoals wij ze wil len zien. leder ziet de dingen op zijn manier. Elk zou daardoor zo zijn eigen wereldje heb ben, dat er anders uitziet dan het wereldje van een ander. Mogelijk zijn we geneigd om deze verschillen tussen al die individuele wereldjes te onder schatten. Het is immers toch dezelfde wereld die wij allen zien. Dat er een grote mate van verscheidenheid mogelijk is in iets dat in we zen toch hetzelfde is, zien we wel meer. In wezen zijn alle mensen hetzelfde en toch zijn geen twee mensen volkomen gelijk, noch uiter lijk, noch innerlijk. Zo zou het misschien ook mogelijk zijn, dat er geen twee individuele we reldjes aan elkaar gelijk zijn. Om verschillende redenen is het voor ons be langrijk om te weten hoe de anderen de din gen zien. De wijze waarop wij de dingen zien kan in belangrijke mate ons handelen beïn vloeden. Ogenschijnlijk kleine verschillen kun nen beslissend zijn voor onze beslissing iets niet of wel te doen. Een verschil van ziens wijze is niet alleen belangrijk wanneer het ja of neen er vanaf hangt. Minstens even belang rijk is of door een bepaalde zienswijze het ja- besluit met 65% of met 75% overtuiging wordt genomen. Het zou daarom wel eens interessant kunnen zijn om te weten, wat degenen die regelmatig de bank bezoeken, nu eigenlijk precies denken wanneer zij het nieuwe 'loket' ontdekken. Deze wetenschap zou het gemakkelijker maken om hierop aan te sluiten in een vruchtbaar ge sprek. Evenwel moeten wij ook zelf een duidelijk idee hebben van het nieuwe loket. Hoe onze kijk is op en onze mening is over de nieuwe aanwinst voor het assortiment van diensten, dat wij onze relatiekring aanbieden. Zien wij de verzekeringen in ons assortiment als een dienst aan onze klant, of als modern commer cieel beleid? Tot op zekere hoogte zijn de twee zienswijzen aan elkander gelijk. Maar toch is er verschil. Een nuance-verschil, dat belangrijk kan zijn voor onze beoordeling van ons 'nieuwe loket'. Dienstbetoon De oude stelregel dat de klant koning is heeft in onze tijd nieuwe inhoud en grotere beteke nis gekregen. De grotere welvaart biedt de mogelijkheid tot aanschaf van een groter aan tal minder noodzakelijke zaken of goederen. Opent ook in grotere mate de mogelijkheid van sparen. Iedere onderneming zal zich daar om inspannen om haar aandeel in de geste gen koopkracht te behouden of te vergroten, onder meer door het geven van een zo groot mogelijk dienstbetoon. 2438

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1965 | | pagina 4