Giraal geldverkeer Snelle uitvoering van opdrachten tot overboe king is een belangrijke graadmeter voor de doeltreffendheid van de organisatie van een bank. Dat blijkt telkens weer als een begun stigde of een opdrachtgever erover klaagt, dat er zo'n onbegrijpelijk lange tijd is verlopen voordat het over te maken bedrag op de plaats van bestemming kwam. Elke bank zal bij tijd en wijle dergelijke klachten in ontvangst heb ben te nemen, in het bijzonder als de betrok ken partijen belang hadden bij een snelle over making. Het recht op een korting, de snelle levering van goederen of het voorkomen van een ander belangrijk geldelijk nadeel kan daarvan afhangen. Wie dagelijks met de afwikkeling van giraal geldverkeer te maken heeft, weet, dat er ge makkelijk een foutje kan optreden, waardoor een bedrag een verkeerde kant wordt uitge stuurd, of ergens blijft steken. Dit soort dingen moeten we aanvaarden als het gevolg van een nu eenmaal nooit volmaakt te krijgen verwer kingsapparaat. De rekeninghouder zal in de regel ook begrip kunnen opbrengen voor der gelijke onvolkomenheden. Erger wordt het, indien de verwerking feilen vertoont, waardoor herhaaldelijk vertragingen optreden. Dan krijgt een bank of een bankor- ganisatie al gauw de naam, dat zij 'langzaam werkt'. Het is daarom ook in onze organisatie van het grootste belang dat allen bij voortdu ring alles in het werk stellen om vertraging in de afwikkeling van overschrijvingen te vermij den. Vanzelfsprekend behoort daartoe de uit voering van opdrachten op de dag van bin nenkomst, voorzover ze althans tijdig zijn bin nengekomen. Onder tijdig binnenkomen is hier dan te ver staan op een zodanig tijdstip, dat de opdracht nog in het normale werkschema kan worden verwerkt. Ter vermijding van misverstand bij de rekeninghouders is het nuttig hen er op te wijzen, dat zij op uitvoering van hun opdrach ten op dezelfde dag niet mogen rekenen als die niet op tijd zijn ingezonden, al zal de bank zo mogelijk ook dan nog aan de bijzondere wensen van rekeninghouders tegemoet komen. Een ander punt waarop het nodig is de reke ninghouders regelmatig voor te lichten, is de minimale tijd, die een giro-opdracht nodig heeft om de begunstigde te bereiken. Uit de onwetendheid hierover ontstaat vaak de op merking, dat de boerenleenbanken 'langzaam zijn'. Men ziet dan echter over het hoofd, dat de weg van een giro-opdracht, die van het bij kantoor van een grootbank naar het bijkantoor van een andere grootbank moet, even lang is en ook even veel tijd nodig heeft als de weg van een giro-opdracht van een plaatselijke boerenleenbank naar het bijkantoor van een grootbank. Veel sneller gaat de uitvoering van een opdracht van het ene bijkantoor van een bank naar het hoofdkantoor of naar een ander bijkantoor van dezelfde bank. Maar even snel 2408

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1965 | | pagina 6