eigenaarsbedrijven met een naar verhouding aanmerkelijke oppervlakte grond. Een overeenkomstige regeling kan ook wor den toegepast voor het stichten of overnemen van erfpachtsbedrijven in Oostelijk Flevoland. Er is nog een andere nieuwe financieringsvorm met medewerking van het Borgstellingsfonds tot stand gekomen. Voor eigenaars- of pacht bedrijven met een grote melkveestapel is een financiering op lange termijn mogelijk gemaakt tot 80% van de waarde van de melkveestapel. Van deze financiering zal de eerste helft wor den verstrekt tegen eigendomsoverdracht van de veestapel, waarbij zoals gebruikelijk een kredietverzekering dient te worden gesloten; de volgende helft zal worden gedekt door een garantie van het Borgstellingsfonds voor de Landbouw. Voor beide leningen zal de looptijd worden gesteld op twintig jaar met een jaar lijkse aflossing van 5%. Verder zijn mogelijkheden geopend voor een ruimere financiering van de tuinbouw met in schakeling van het Borgstellingsfonds. Hier mee kan met name worden tegemoetgekomen in de liquiditeitsmoeilijkheden, die zich vooral dit jaar doen gelden na de minder gunstige bedrijfsresultaten van het vorig jaar. Wij zijn het bestuur van het Borgstellingsfonds erkentelijk, dat het zijn medewerking heeft willen verlenen tot de invoering van deze nieu we financieringsinstrumenten. Daarbij is voor al belangrijk, dat ook voor de beide genoemde nieuwe financieringsvormen de gestelde ze kerheden in de eerste plaats zullen gelden voor dat gedeelte van de financiering, dat door de boerenleenbanken zonder garantie van het Borgstellingsfonds wordt verstrekt. Daardoor is het karakter van het Borgstellingsfondskre- diet als aanvulling van een aanvankelijk te kort schietend eigen vermogen en derhalve als an ticipatie op toekomstige vermogensvorming, nog eens opnieuw onderstreept. Bedrijf soverneming De vraag rijst of met deze financieringsmaat regelen alleen kan worden volstaan. Dit is stellig niet het geval, indien het gaat om de financiering van de overneming van bedrijven. Daartoe zal nader dienen te worden onder zocht of een complex van maatregelen en voorzieningen zou kunnen worden ontworpen ter vergemakkelijking van de overneming van bedrijven, met name wanneer dergelijke over nemingstransacties tot stand komen tussen ouders en kinderen. Het eerder door mij genoemde rapport van de K.N.B.T.B. gaat hierop nader in en bevat en kele voorstellen. Deze betreffen een verlaging van het registratierecht en de waardebepaling van gronden en gebouwen voor de regeling van de successierechten. Met betrekking tot de bedrijfsoverneming is ook van het grootste belang de voorlichting en dienstenverlening van de kant der organi saties. Hieraan dient de grootst mogelijke aan dacht te worden gegeven. De sociaal-econo mische voorlichtingsdiensten zullen op dit ter rein voortdurend actief moeten zijn, waarbij zij over een zo breed mogelijke informatie moeten kunnen beschikken. Bij deze voorlich ting zijn met name van belang: hoe grond en gebouwen en andere kapitaalgoederen moe ten worden gewaardeerd; welke regelingen worden getroffen voor de waardering van de door de kinderen verrichte arbeid of voor kos- 2326

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1965 | | pagina 16