eigenaarsbedrijven met een naar verhouding
aanmerkelijke oppervlakte grond.
Een overeenkomstige regeling kan ook wor
den toegepast voor het stichten of overnemen
van erfpachtsbedrijven in Oostelijk Flevoland.
Er is nog een andere nieuwe financieringsvorm
met medewerking van het Borgstellingsfonds
tot stand gekomen. Voor eigenaars- of pacht
bedrijven met een grote melkveestapel is een
financiering op lange termijn mogelijk gemaakt
tot 80% van de waarde van de melkveestapel.
Van deze financiering zal de eerste helft wor
den verstrekt tegen eigendomsoverdracht van
de veestapel, waarbij zoals gebruikelijk een
kredietverzekering dient te worden gesloten;
de volgende helft zal worden gedekt door een
garantie van het Borgstellingsfonds voor de
Landbouw. Voor beide leningen zal de looptijd
worden gesteld op twintig jaar met een jaar
lijkse aflossing van 5%.
Verder zijn mogelijkheden geopend voor een
ruimere financiering van de tuinbouw met in
schakeling van het Borgstellingsfonds. Hier
mee kan met name worden tegemoetgekomen
in de liquiditeitsmoeilijkheden, die zich vooral
dit jaar doen gelden na de minder gunstige
bedrijfsresultaten van het vorig jaar.
Wij zijn het bestuur van het Borgstellingsfonds
erkentelijk, dat het zijn medewerking heeft
willen verlenen tot de invoering van deze nieu
we financieringsinstrumenten. Daarbij is voor
al belangrijk, dat ook voor de beide genoemde
nieuwe financieringsvormen de gestelde ze
kerheden in de eerste plaats zullen gelden
voor dat gedeelte van de financiering, dat door
de boerenleenbanken zonder garantie van het
Borgstellingsfonds wordt verstrekt. Daardoor
is het karakter van het Borgstellingsfondskre-
diet als aanvulling van een aanvankelijk te kort
schietend eigen vermogen en derhalve als an
ticipatie op toekomstige vermogensvorming,
nog eens opnieuw onderstreept.
Bedrijf soverneming
De vraag rijst of met deze financieringsmaat
regelen alleen kan worden volstaan. Dit is
stellig niet het geval, indien het gaat om de
financiering van de overneming van bedrijven.
Daartoe zal nader dienen te worden onder
zocht of een complex van maatregelen en
voorzieningen zou kunnen worden ontworpen
ter vergemakkelijking van de overneming van
bedrijven, met name wanneer dergelijke over
nemingstransacties tot stand komen tussen
ouders en kinderen.
Het eerder door mij genoemde rapport van de
K.N.B.T.B. gaat hierop nader in en bevat en
kele voorstellen. Deze betreffen een verlaging
van het registratierecht en de waardebepaling
van gronden en gebouwen voor de regeling
van de successierechten.
Met betrekking tot de bedrijfsoverneming is
ook van het grootste belang de voorlichting
en dienstenverlening van de kant der organi
saties. Hieraan dient de grootst mogelijke aan
dacht te worden gegeven. De sociaal-econo
mische voorlichtingsdiensten zullen op dit ter
rein voortdurend actief moeten zijn, waarbij
zij over een zo breed mogelijke informatie
moeten kunnen beschikken. Bij deze voorlich
ting zijn met name van belang: hoe grond en
gebouwen en andere kapitaalgoederen moe
ten worden gewaardeerd; welke regelingen
worden getroffen voor de waardering van de
door de kinderen verrichte arbeid of voor kos-
2326