in het EEG-gebied de produktie van varkens, slachtpluimvee of eieren op of boven de 100% zelfvoorziening komt te liggen, kan de markt niet op een voor de producenten bevredigend prijsniveau worden gestabiliseerd. Dit geldt ook met betrekking tot groenten en fruit. De Ministerraad van de EEG heeft eind februari jongstleden besloten tot een stelsel van automatische hantering van heffingen op de invoer van produkten uit bepaalde derde landen ingeval de invoerprijs blijkt te liggen beneden de zogenaamde referentieprijs. De hantering wordt automatisch genoemd, omdat het nu niet meer nodig is aan te tonen dat marktverstoring aanwezig is of dreigt te ont staan vóórdat invoerheffingen worden opge legd. Hoe het nieuwe systeem in de praktijk zal worden toegepast is nog van diverse uit voeringsbeslissingen afhankelijk. Deze zullen ook mede van invloed zijn op de frequentie en de hoogte van de heffingen voor de ver schillende produkten. In geval van een overvloedige oogst binnen de EEG zelf, zullen de heffingen echter niet bij machte zijn een zekere bodem in de EEG- markt te leggen. Misschien ligt dit anders bij produkten, die binnen de EEG tenminste ge durende een deel van het jaar in kleinere hoeveelheden worden geproduceerd dan ge consumeerd, zoals bijvoorbeeld zuidvruchten. De landen die deze produkten aan de EEG leveren zijn hiervoor dan ook bijzonder be vreesd en zijn ook zeer ontstemd over de EEG-regeling, welke zeer binnenkort begint te werken. Nederland, ook het Nederlandse tuin bouwbedrijfsleven, maakt zich zorgen over mogelijke handelspolitieke reacties van deze en andere derde landen, zoals wij ook vorige keer al aanstipten. Geschenken of service Geschenken geven aan relaties is ook in Ne derland de laatste jaren een gewoonte ge worden. De meeste bankinstellingen probe ren de boot nog af te houden, maar ook hier ontkomt men niet aan het geven van attenties, zij het kleine, aan de rekeninghouder. Anders is het in Amerika, waar onder andere elektri sche klokken en draagbare koelkasten wel het minste schijnt te zijn waar de bankier mee kan komen. Ook in veel Westeuropese lan den weet men er overigens weg mee. Maar om in Amerika te blijven: Een nieuwe en nog kleine bank - klein dan gezien in de Ameri kaanse verhoudingen - in Philadelphia meen de zich deze extra kosten niet te kunnen ver oorloven en plaatste de volgende advertentie: 'Wij zouden U dolgraag een keuze laten ma ken uit vele kostbare geschenken als U onze bank bezoekt, maar wij zijn de kleinste bank in deze stad. Wat wij U wel kunnen geven is de beste service in de hele stad, alles in een persoonlijke sfeer, zoals U het thuis gewend bent'. Het aantal rekeninghouders van deze kleinste bank neemt zodanig toe, dat zij niet lang meer de kleinste zal zijn. De moraal die wij eruit kunnen halen? Men kiest niet een bank waar men geschenken krijgt, maar men opent een rekening bij de bank die weet wat het woord service inhoudt en die iedere rekeninghou der een persoonlijke behandeling geeft. Zo als hij dat thuis gewend is. 2277

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1965 | | pagina 31