Boerenleenbankpraktijk Wel verzonden, niet ontvangen Zo nu en dan, maar toch gelukkig sporadisch, worden we geconfronteerd met het zoekra ken van een belangrijk stuk, dat door de een per post verzonden heet te zijn en waarvan de ander verklaart het niet te hebben ontvan gen. Als voorbeeld kan gelden het geval, dat een boerenleenbank een cheque ter incasso heeft ontvangen en deze doorstuurt, hetzij naar de centrale bank, hetzij naar de bank, waarop de cheque getrokken is. De cheque blijkt niet te zijn aangekomen. Indien op de dag van verzending geen andere stukken aan de geadresseerde te versturen waren, is er een drietal mogelijkheden: de cheque is zoekgeraakt bij de afzender en dus niet ver zonden, de cheque is zoekgeraakt bij de pos terijen of zij is zoekgeraakt bij de geadres seerde. Zijn er in dezelfde omslag meer stuk ken aan de geadresseerde verzonden en zijn die wel aangekomen, dan kan het stuk niet bij de posterijen zijn zoekgeraakt. Het zal duidelijk zijn, dat de verzender van deze en soortgelijke stukken nauwelijks kan bewijzen, dat de verzending heeft plaatsge vonden. Evenmin kan de geadresseerde het bewijs leveren, dat hij de stukken niet ont vangen heeft. Zelfs aangetekend verzenden is hier geen afdoende oplossing. Dit bewijst immers slechts, dat er een poststuk is gegaan van de afzender naar de geadresseerde en dat dit ook op de plaats van bestemming is aangekomen, maar er staat niet op wat voor inhoud het had. Een handzaam systeem om het zoekraken van stukken uit te sluiten is niet te geven. Daarom moet men zoeken naar een oplossing, die het zoekgeraakt zijn van een stuk zo snel mogelijk signaleert, zodat er snel een onderzoek kan worden ingesteld. In de praktijk komt deze oplossing hierop neer, dat elke toezending van stukken, meer of min der waardevol, vergezeld moet gaan van een advies, dat de ontvanger duidelijke aanwij zingen geeft omtrent de aard en het aantal toegezonden stukken. Indien er dan stukken ontbreken, kan de geadresseerde onmiddel lijk reclameren en kan de afzender een nader onderzoek instellen. De boerenleenbank, die zonder advies waar depapieren verzendt, zal zonder twijfel de zwakste partij zijn, indien er stukken zoek zijn. Is er wel een advies bij en de geadres seerde heeft niet direct gereclameerd dat er stukken ontbreken, dan is ongetwijfeld de ge adresseerde de zwakste partij. Zo'n advies hoeft niet noodzakelijk een bepaald formulier te zijn. In voorkomende gevallen mag voor een advies, dat de stukken vergezelt, gerust gewoon briefpapier gebruikt worden. Het zoekraken van een stuk hoeft niet nood zakelijk te leiden tot financieel nadeel, hoe wel de kans erop zeker niet uitgesloten mag 2232

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1965 | | pagina 22