zover het infrastructurele projecten betrof. In de toekomst kan dit uitgangspunt misschien niet meer gehanteerd worden omdat men tot vaststelling van gemeenschappelijke pro gramma s voor het gehele EEG-gebied wenst over te gaan om aldus tot een coördinatie te komen van nationaal en gemeenschappelijk gefinancierde projecten. De gemeenschappe lijke programma's ontbreken echter nog en daarom zijn projecten ingediend die daarvoor het meest in aanmerking komen op grond van het urgentieschema voor cultuurtechnische werken. Gezien de noodzaak van overheids deelneming in de financiering en vanwege de eis dat uitvoering van het project op korte termijn verzekerd moet zijn, ligt deze aanslui ting wel voor de hand. Daarnaast heeft men getracht een ruime spreiding van de projec ten over het gehele gebied waarop het na tionale beleid is gericht, te bereiken. Verder is zoveel mogelijk aansluiting gezocht bij ge bieden die een plaats hebben gekregen in het regionale industrialisatiebeleid. Op basis van deze criteria heeft Nederland voor het begrotingsjaar 1964 projecten be treffende verbetering van de landbouwstruc tuur ingediend tot een bedrag van f 40 mil joen. Deze aanvragen zijn voorzien van een advies van de overheid, naar Brussel gezon den. Tot deze projecten behoren onder meer de ontsluiting van het Noordbrabantse gebied Alphen - Riel - Goirle - Hilvarenbeek met een totale investering van rond f 2 miljoen, de on derdelen van het ruilverkavelingsproject Delft - Oudeweer waarmee een bedrag van f 10 miljoen is gemoeid en het waterbeheer- singsproject Eefsche Beek ter waarde van f 6 miljoen. Naast de infrastructurele plannen bestaan die welke op verbetering van de marktstructuur betrekking hebben. In ons land bestaat er tot nu toe geen overheidsbeleid op het terrein van de marktstructuurverbetering. Maar bij stand van het fonds wordt slechts verleend als de overheid eveneens tot de financiële deelnemers behoort. Vandaar dat minister Biesheuvel een commissie voor de agrarische marktstructuur heeft ingesteld, die adviserend zal optreden. Intussen kunnen tijdens een overgangsperiode toch kapitaalbijdragen van het fonds worden verkregen. Is het nationale beleid eenmaal op gang gekomen, dan zal de adviserende commissie er veel toe kunnen bijdragen dat een evenwichtige afweging van de verschillende belangen tot stand zal ko men. Ook op dit terrein zal worden getracht in de toekomst een zodanig beleid te voeren dat in een bepaald gebied de algemene eco nomische belangen erdoor worden bevor derd. Ten behoeve van de marktstructuur is voor het begrotingsjaar 1964 onder meer een pro ject ingediend van de gemeente 's-Hertogen- bosch voor een veemarkt met een totale in vestering van f 13 miljoen. In dezelfde ge meente is ook een plan voor een slachthuis ten bedrage van f 6 miljoen ingediend. Verder zijn voor f 100 miljoen silo's geprojecteerd. In totaal bedragen de marktstructuurprojecten in het hele land f 140 miljoen. Veel gegevens over de projecten zelf wenst minister Bies heuvel niet bekend te maken, omdat particu liere ondernemingen soms de initiatiefnemers zijn. Deze zouden anders schade kunnen on dervinden vanwege het feit dat concurrenten voortijdig op de hoogte geraken van bepaal de bouwplannen. 2115

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1964 | | pagina 21