einde van het jaar merkt men dan dat de kos ten zeer hoog geworden zijn en men stopt er voorlopig maar eens mee. Gaat men datgene wat aan reclame is gedaan dan eens analyse ren, dan blijkt al spoedig dat tijd en geld ver loren is gegaan aan allerlei gegrasduin dat met reclame niets te maken had. Nu is het toch al moeilijk, zo niet onmogelijk, een bepaalde ontwikkeling toe te schrijven aan gevoerde reclameacties. Wij kunnen ons echter wel voorstellen dat het voor de beheer ders van onze banken een moeilijk te verte ren zaak is wanneer zij aan het einde van het jaar geconfronteerd worden met een groot be drag aan reclamekosten. Natuurlijk zijn zij van iedere individuele actie op de hoogte gebracht en is hun fiat op de uitgaven verkregen. Te veronderstellen dat het beheerscollege dit aan het einde van het jaar nog precies weet is wel wat veel verlangd, gelet op de andere belangrijke besluiten, die in de loop van het jaar genomen werden. Hiervoor is slechts één oplossing. In het begin van het jaar dient een plan te worden opge steld met een begroting van de kosten, die door de beheerders gefiatteerd kan worden. Aan het in de begroting genoemde bedrag dient strikt de hand te worden gehouden. Uiteraard moet het mogelijk blijven dat voor een bepaald onderdeel minder wordt uitge geven dan werd begroot en voor een ander onderdeel meer. Het eindbedrag mag echter niet worden overschreden. Alleen voor on voorziene omstandigheden dient zo nodig een aanvullend bedrag beschikbaar te worden ge steld. Hierboven werd reeds gezegd, dat voor de te voeren acties geen voor elk bedrijf geldende richtlijnen kunnen worden gesteld. Wel dient rekening te worden gehouden met de draag kracht. Hiervoor geldt in onze organisatie dat de reclamekosten niet meer zullen mogen be dragen dan V3%o van het balanstotaal van de boerenleenbank. Ziet men bij het opstellen van de begroting, dat men deze norm gaat overschrijden, dan zal men zich beperkingen moeten opleggen. Met deze norm willen wij geen algemeen en te allen tijde geldende regel vaststellen. Een zo algemene regel is niet te geven, al wordt dat abusievelijk nog wel eens verondersteld. Rentabiliteitsbeleid en juiste kostenverhou- dingen zijn hier doorslaggevende adviseurs geweest. Het opstellen van een begroting voor te ma ken reclamekosten met in deze begroting ge specificeerd opgenomen de acties die men wil gaan voeren is geen werk, dat even in een verloren ogenblik kan worden gedaan. Ver schillende onzer boerenleenbanken hebben in het afgelopen jaar zulk een begroting op gezet, waarbij de hulp en de adviezen werden ingeroepen van de afdeling Publiciteit van de Centrale Bank. Wij moeten helaas zeggen, verschillende boerenleenbanken, en kunnen nog niet spreken van vele. Dit is overigens wel verklaarbaar. Het is op merkelijk, dat, zodra de woorden reclame, pro paganda of publiciteit vallen, iedereen van mening is hierover met kennis van zaken te kunnen meepraten. Dat nog niet alleen. Het samenstellen van advertenties en folders en het kiezen van de juiste afmetingen van de advertenties en de plaatsingsschema's in de juiste bladen leveren voor de meesten geen 2106

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1964 | | pagina 12