volgen en problemen oproept in de andere
EEG-landen. Dit zal zich in de komende jaren
in nog duidelijker vormen gaan afspelen, ze
ker nu de Europese Commissie opnieuw ge
komen is met voorstellen bij de Ministerraad
van de EEG om de voltooiing van de douane
unie en de economische gemeenschap te ver
snellen. Omtrent de landbouw vindt men in
deze voorstellen maar weinig, slechts een her
haling van de noodzaak om op zeer korte ter
mijn te beslissen over de gemeenschappelijke
graanprijzen. De Nederlandse landbouw en
de regering zullen erop moeten toezien dat
de landbouw in de praktijk niet buiten de ver
snelling zal blijven.
Ten aanzien van de landbouw is er in EEG-
verband weer veel aan de orde. Zonder vol
ledig te willen zijn vermelden we de volgende
onderwerpen:
- een voorstel van de Commissie betreffende
de vaststelling en toepassing van gemeen
schappelijke kwaliteitsnormen voor asper
ges en komkommers;
- een voorstel voor een marktordening voor
een aantal produkten in de tuinbouwsector,
inhoudende bevordering van telers-organi
saties en interventies in de markt onder
meer via ophoud- en vergoedingsprijzen;
- verhoging van de sluisprijsheffing tot circa
45 cent per kilogram eieren bij invoer uit
communistische landen en Israël, onder ge
lijktijdige opschorting van deze heffing bij
import uit andere derde landen, zoals Dene
marken;
- de vaststelling van gemeenschappelijke
graanprijzen met alles wat daaraan vast zit;
- beslissingen omtrent de prijzen van diverse
andere landbouwprodukten;
- de onderhandelingen van de Kennedy-
ronde;
- een ontwerp-verordening voor suiker en
suikerbieten;
- de toepassing van het landbouwfonds;
- de gemeenschappelijke financiering van
het landbouwbeleid na 1 juli 1965.
Alleen al hieruit blijkt dat het komende najaar
en voorjaar opnieuw - zoals elke periode rond
de jaarwisseling - een periode zal zijn waarin
'landbouw en EEG' in het middelpunt van de
belangstelling, discussies en meningsver
schillen, en hoogst waarschijnlijk ook van be
slissingen, zal staan.
2091