Drempelvrees Nog voor de laatste wereldoorlog waren de banken in Nederland (en ook in andere lan den) betrekkelijk exclusieve instellingen, die aan een gering aantal gegoede burgers finan cieel maatwerk leverden. Is het aantal gegoede burgers sindsdien zo zeer vermeerderd of heeft men ingezien, dat een grote kring van klanten de basis van het bedrijf alleen maar kan versterken? Een feit is, dat de laatste vijftien jaren aan een geva rieerd en liefst zo uitgebreid mogelijk publiek een reeks van diensten op financieel terrein wordt aangeboden. Die aanbiedingen gebeu ren op de manier zoals iedere zakenman zijn produkten of diensten aanbiedt: in adver tenties, folders en brochures. Ook de plaats waar de aangeboden diensten werden verricht, veranderde. De tralies voor de ramen, maar ook voor de loketten, verdwe nen. De 'drive-in' verscheen. Kortom, alles werd erop gericht de drempelvrees van het publiek te overwinnen. De bank moest wor den tot een financieel warenhuis waar ieder een welkom was. Vergelijken wij hiermee nu de ontwikkeling bij onze boerenleenbanken, dan vinden wij op enkele punten overeenstemming. Oor spronkelijk waren zij immers een bank voor de boer en tuinder, die het als vanzelfspre kend beschouwden dat hun financiële aan gelegenheden op een serieuze maar toch ge moedelijke wijze in de woonkamer van de kassier werden afgehandeld. De ontwikke ling direct na de oorlog gaf een uitbreiding van de klantenkring te zien. Men kan echter niet zeggen, dat die uitbreiding geremd werd door drempelvrees; eerder wellicht door on bekendheid met het bestaan van de boeren leenbank. Men kan zich voorstellen, dat de doorsnee mens toen nog wat schuw langs de imposante gevel van een bank liep: om een woonhuis niet te durven betreden moest hij toch wel erg schroomvallig zijn. De uitbreiding van het aantal bankfuncties, de vernieuwing van de openstellingsuren en de bouw van zoveel moderne bankge bouwen heeft de boerenleenbank tot een ge lijkwaardige partner van de overige banken gemaakt. En op een belangrijk gebied is zij een pionier geweest: het overwinnen van de drempelvrees. De relatie die jarenlang bij de kassier thuis zijn zaken had afgedaan, voelde zich niet in het minst beschroomd het nieuwe gebouw van de boerenleenbank te betreden. Integendeel: hij vond het de hoogste tijd, dat 2038

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1964 | | pagina 12