In Münster konden zij thans tot vruchtbare discussies komen aan de hand van de in ge zamenlijk overleg opgestelde agenda. Uit de discussies bleek, dat niet alleen in Ne derland toenemende concurrentie bestaat bij het aantrekken van spaargelden. Het was dan ook bijzonder nuttig van de vertegenwoordi gers van de verschillende landen te vernemen hoe hun publiciteitsbeleid gericht is en van welke middelen zij nog meer gebruik maken dan de bekende, wij zouden haast zeggen orthodoxe middelen als folder- en brochure verspreiding, affiches en geadresseerde brie ven. Met al deze middelen geeft men bekend heid aan de bankfuncties die de boerenleen bank uitoefent en waarin zij zich beslist niet de mindere behoeven te voelen van een han delsbank. Dit blijkt ook uit de slagzin 'Bank voor ledereen', die men zowel in Oostenrijk en Duitsland voert. Maar ook uit de grote waarde die men hecht aan moderne en goed ingerichte bankgebouwen en aan een hoog opgevoerd dienstbetoon. Uiteraard werd bijzondere aandacht geschon ken aan de contacten met de pers en aan de mogelijkheden die radio en televisie bieden. Wat dit laatste medium betreft hebben onze oosterburen vanzelfsprekend een voorsprong door de reeds ingevoerde commerciële televi sie. Films blijken in Duitsland en Oostenrijk van afnemende betekenis; in Frankrijk wordt echter van films met een duur van 1 tot 25 mi nuten nog een druk gebruik gemaakt. Bij een reeds lang gekoesterde wens, namelijk te komen tot een Europees spaarboekje, werd lang stilgestaan. Als uitgangspunt zou moeten dienen het reeds in Oostenrijk en West-Duitsland bestaande 'Ringspaarboekje'. Het bezwaar van deze naam is echter, dat het niet in alle landen te gebruiken is. Wij vragen ons dan ook af of hier de oplossing niet gezocht moet worden in een voor geheel Europa te gebruiken cheque. In ieder geval kan ook deze vijfde bijeenkomst geslaagd genoemd worden. Het is in deze tijd van toenemende concurrentie in het bankwe zen bijzonder nuttig ervan kennis te kunnen nemen hoe anderen de problemen rondom het zo belangrijke bedrijfsonderdeel 'publiciteit' trachten op te lossen. 2012

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1964 | | pagina 34