Internationaal overleg over publiciteit Op de valreep ontvingen wij het verslag van de boerenleenbank Tilburg. Met de bijna 30 miljoen gulden aan spaargelden wel een van de reuzen in onze organisatie. Het verslag is wat betreft de uitvoering en indeling van goed gehalte. De omzetten zouden, als ze dan toch genoemd moeten worden, overzichtelij ker tot uitdrukking gebracht zijn door middel van grafieken dan door de bekende geldbui dels, die zoveel miljoen voorstellen, maar die dan toch weer eerst geteld moeten worden. De grafieken van de toevertrouwde middelen en uitzettingen vanaf 1961 achten wij, zoals thans gebracht, minder overzichtelijk. Een staande grafiek zou duidelijker zijn. De balans en verlies- en winstrekening is door de aparte 'kopjes' zeer duidelijk. Het overzicht van het aantal spaarders en de spaartegoeden, als mede de omzetten verdeeld over het hoofd kantoor en verschillende bijkantoren, geven iets nieuws, wat wij de overige boerenleen banken met bijkantoren aanbevelen. De vergelijkende gegevens met nog eens de omzetten (in totaal dus driemaal), spaartegoe den, uitleningen en aantal rekeningen vinden wij wat te veel van het goede. Een fotomontage van hoofdkantoor en bijkantoren zou hier een geheel nieuwe noot gebracht hebben. Op 60 kilometer van de Nederlandse grens, in het middelpunt van de Münsterse Bocht, ligt Münster, voor ons Nederlanders een stad met een bekende klank. De 80-jarige oorlog eindigde immers met de Vrede van Münster. In dezelfde raadszaal van het stadhuis waar toen de vredesonderhandelingen plaatsvon den werden op 15 juni j.l. de publiciteitsfunc- tionarissen van de landbouwkredietinstellin gen uit vijf Europese landen ontvangen door de Oberbürgermeister van Münster. Tijdens deze ontvangst werd de vijfde internationale bespreking over publiciteit en public relations geopend. De voorgaande bijeenkomsten waren voor het merendeel van oriënterend karakter, hoewel ook toen reeds op enkele punten tot gezamen lijke acties kon worden besloten. Wij noemen onder andere de vervaardiging van reclame materiaal voor de reisdeviezen. Overigens hadden deze bijeenkomsten reeds het groote voordeel dat de deelnemers van elkanders werk kennis konden nemen en ervaringen kon den uitwisselen. 2011

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1964 | | pagina 33