boerenleenbanken de vrees bestaat niet de eerste te zijn en de enige te blijven als het er om gaat een bijkantoor in een nieuwe woon wijk te vestigen. Nu zal men voor ogen moeten houden dat het geen voor onze boerenleenbanken geldt ook voor de concurrenten van betekenis is. Wan neer er ergens een woonwijk uit de grond ge stampt wordt voor 5.000 of 10.000 mensen is het lichtelijk naïef te menen dat, wanneer men er als eerste bank is, men ook de enige zal blijven. Men dient er rekening mee te houden, dat het grote 'publiek' er zich geen zier voor interesseert wie de eerste was. Wat het pu bliek wel interesseert is of het zich veel moeite moet getroosten om zijn bankzaken af te wik kelen. Men wil het zo gemakkelijk en vlug mogelijk doen. Laten wij ons goed realiseren, dat de tijd voorbij is dat men een bezoek aan de bank als een wat plechtige gebeurtenis beschouwde. De bank dient, op het gebied van geldzaken, als een supermarkt (zonder zelfbediening overigens) beschouwd te wor den. Ariadne besluit met een opmerking, die ons uit het hart gegrepen is. 'Het loketpersoneel wordt niet speciaal voor deze functie opge leid. Niettemin zijn zij de verkopers van de bank'. Wij betwijfelen of dit laatste wel overal bij onze boerenleenbanken wordt ingezien. Wellicht dat men zeer charmant is tegenover oude en bekende relaties, maar degene die voor het eerst Uw bank betreedt moet nog als relatie gewonnen worden. Dat betekent, dat men deze aanstaande relatie tegemoet moet treden en niet achter het bureau zittend moet afwachten tot de bezoeker zelf het initia tief neemt. Wij willen het zonder meer als on behoorlijk kwalificeren, wanneer jonge manne lijke en vrouwelijke functionarissen achter hun bureau zitten af te wachten tot de bezoeker zijn vragen gaat stellen. Wie zich te goed acht om de klant tegemoet te treden hoort in een boerenleenbank niet thuis. Wij geven toe, dat het voor de directeuren en kassiers van onze boerenleenbanken moei lijk is om ook hierop toezicht te houden. Er is een grote verscheidenheid van belangrijke en moeilijke taken voor hen. Maar er moet tijd gevonden worden om de verkoper voor het loket waar nodig op zijn feilen te wijzen. Dat daarbij degene, die de verkoper opleidt, zelf geen verkoopopleiding heeft gehad moet in derdaad als een handicap worden beschouwd. Wanneer 'Ariadne' in de slotzin van het be sproken artikel de veronderstelling uitspreekt dat hierover wellicht nadere mededelingen uit Eindhoven zullen verstrekt worden, dan kun nen wij de redactie gerust stellen. Over de verkoopopleiding zijn reeds de eerste prille gedachten gerezen. Maar 'Ariadne' zal het ons ten goede houden, als wij de primeur van de uiteindelijke conclusie aan onze boerenleen- banken voorbehouden. 1995

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1964 | | pagina 17