boerenleenbanken deze ruime openstellings uren bijzonder waarderen. Naast deze open stellingsuren spreekt de clientèle bijzonder aan de prettige behandeling aan het loket, be nevens het feit, dat men voor vrijwel alle fi nanciële zaken bij de boerenleenbank terecht kan. Bij dit laatste denken wij ook aan de steeds toenemende bemiddeling bij de aan- en ver koop van effecten benevens aan de steeds groter wordende omzet in vreemde valuta. Wij zijn ervan overtuigd, dat de nieuwe ont wikkeling terzake van het bemiddelen in scha de- en levensverzekeringen, waardoor het dienstbetoon bij de boerenleenbanken op den duur verder kan worden uitgebreid, evenzeer de positie van de boerenleenbanken als dienstverlenend instituut zal versterken. Modernisering van de mechanisatie Uiteraard betekent meer dienstverlening ook meer administratie. Zoals wij reeds in het jaarverslag over het jaar 1962 hebben medegedeeld, is op het ein de van dat jaar een bestelling gedaan voor de levering van een computer. In de loop van de ze maand zal de computer kunnen worden ge plaatst. Het zal U duidelijk zijn, dat hiervoor de nodige technische voorzieningen, vooral terzake van airconditioning, getroffen zijn ten einde de goede werking van deze apparatuur te verzekeren. Dit zijn uiteraard maar voorlo pige oplossingen. De nieuwbouw zal hier de uiteindelijke oplossing moeten brengen. De reden waarom de Centrale Bank is over gegaan tot de bestelling van de computer was hierin gelegen, dat de werkzaamheden dusda nig groeiden, dat zij op de duur via de pons- kaartenapparatuur, waarover wij thans be schikken, niet meer in de daarvoor beschik bare tijd verwerkt zouden kunnen worden. De computer zal echter voor de werkzaamheden, zoals die op het ogenblik verricht worden, een overcapaciteit hebben. Deze overcapaciteit is opzettelijk gecreëerd en nog vergroot door het aanbrengen van specifieke voorzieningen, waardoor een snellere verwerking mogelijk is. Hierbij leefde op de achtergrond de gedachte, dat het mogelijk zou moeten zijn de computer ook te gaan gebruiken voor de service-verle ning aan boerenleenbanken. De groei van de boerenleenbanken levert steeds meer werk zaamheden op, welke meerdere werkzaamhe den moeten worden opgevangen door uitbrei ding van het personeel en door verdergaande mechanisering. Gezien echter de omvang van iedere individu ele boerenleenbank zal het niet mogelijk zijn de boerenleenbanken ieder voor zich te laten profiteren van de mogelijkheid van mecha nisering via ponskaarten dan wel door auto matisering. Teneinde echter een te sterke kos tenstijging bij de boerenleenbanken te voor komen, zal getracht worden een oplossing te vinden in het overnemen van bepaalde werk zaamheden van de boerenleenbanken door de Centrale Bank. Het ligt dan ook in de bedoe ling van de Centrale Bank om, zodra de com puter volledig in gebruik is genomen en de aanpassing daaraan van de eigen werkzaam heden van de Centrale Bank is tot stand ge bracht, proeven te gaan nemen met de service verlening aan boerenleenbanken met behulp van de computer-installatie. Indien de bestaande plannen niet door onver wachte moeilijkheden worden doorkruist, stel len wij ons voor omstreeks het midden van het volgend jaar te kunnen beginnen met ser- 1931

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1964 | | pagina 41