keld te worden. Men stelt tijd beschikbaar om zelf tijdens het spaaruurtje op school de kinderen de zegels te verkopen. Wij wil len overigens niet graag beweren, dat het schoolsparen alleen maar een last legt op de onderwijskrachten. Op vele scholen is het schoolsparen alleen mogelijk als de kassier of diens assistent de zegels komt verkopen. Verschillende actieve kassiers hebben de regeling ingevoerd het zegel sparen op de boerenleenbank te laten ge beuren aansluitend aan de schooltijd. Niet omdat het zo'n pretje is, maar omdat op Je desbetreffende school reeds jaren een spaarinstelling het schoolsparen verzorgd en het hoofd der school dat voldoende vindt. Dat dit zegelsparen op de boerenleenbank overigens zeer succesvol kan zijn bewees onze boerenleenbank te Donk, waar de jeugd van twee scholen in één schooljaar tienduizend gulden hij elkaar spaarde. Men werpt ons vaak tegen, dat het school sparen na een aanvankelijk enthousiast be gin meestal verzwakt door de geringe ani mo hij de onderwijskrachten. Daar kunnen wij inkomen. Vijl uur per dag voor een klas van 40 a 50 kinderen en dan ook nog het ipaaruurtje nauwlettend in het oog hou den! Hier moet ook de kassier blijk geven van zijn voortdurende belangstelling. De kassier van de boerenleenbank in Prineen- hag e deelde ons mede, dat hij aan de hooi den der scholen een mededeling verstrekt wanneer een van zijn medewerkers de school zal komen bezoeken voor het ver kopen van de zegels. Dit houdt de zaak levendig. De goedwillende onderwijzers (en dat zijn er heel wat) hebben dan de ge legenheid om de kinderen er nog eens aan te herinneren. Het onderwijzend personeel verricht bij het schoolsparen zijn taak belangeloos. Met een kleine attentie aan het einde van het schooljaar kan men echter toch wel de waardering tot uitdrukking brengen voor zijn inspanning. Ook de ouders zelf dienen af en toe nog eens op het belang van het schoolsparen te worden gewezen. Dit kan heel eenvoudig doordat men de kinderen aan het begin van het schooljaar een circulaire meegeeft waar onder andere ook de spaardag op de school nog eens even genoemd wordt. De mee gezonden spaarkaart, waarin een gratis spaarzegel is gestempeld, werkt daarbij stimulerend. Al met al geloven wij, dat bij nauwe sa menwerking tussen kassier, onderwijs krachten en ouders of oudercomité's nog veel te bereiken is. Wij zouden zelfs dur ven spreken van veel braakliggend terrein. Het is aan onze boerenleenbanken dit ter rein te bewerken. Onze Centrale Bank zal hen, wanneer nodig en wenselijk, gaarne van het nodige gereedschap voorzien. 1626

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1963 | | pagina 16