keld te worden. Men stelt tijd beschikbaar
om zelf tijdens het spaaruurtje op school
de kinderen de zegels te verkopen. Wij wil
len overigens niet graag beweren, dat het
schoolsparen alleen maar een last legt op
de onderwijskrachten. Op vele scholen is
het schoolsparen alleen mogelijk als de
kassier of diens assistent de zegels komt
verkopen. Verschillende actieve kassiers
hebben de regeling ingevoerd het zegel
sparen op de boerenleenbank te laten ge
beuren aansluitend aan de schooltijd. Niet
omdat het zo'n pretje is, maar omdat op
Je desbetreffende school reeds jaren een
spaarinstelling het schoolsparen verzorgd
en het hoofd der school dat voldoende
vindt.
Dat dit zegelsparen op de boerenleenbank
overigens zeer succesvol kan zijn bewees
onze boerenleenbank te Donk, waar de
jeugd van twee scholen in één schooljaar
tienduizend gulden hij elkaar spaarde.
Men werpt ons vaak tegen, dat het school
sparen na een aanvankelijk enthousiast be
gin meestal verzwakt door de geringe ani
mo hij de onderwijskrachten. Daar kunnen
wij inkomen. Vijl uur per dag voor een klas
van 40 a 50 kinderen en dan ook nog het
ipaaruurtje nauwlettend in het oog hou
den! Hier moet ook de kassier blijk geven
van zijn voortdurende belangstelling. De
kassier van de boerenleenbank in Prineen-
hag e deelde ons mede, dat hij aan de hooi
den der scholen een mededeling verstrekt
wanneer een van zijn medewerkers de
school zal komen bezoeken voor het ver
kopen van de zegels. Dit houdt de zaak
levendig. De goedwillende onderwijzers
(en dat zijn er heel wat) hebben dan de ge
legenheid om de kinderen er nog eens aan
te herinneren.
Het onderwijzend personeel verricht bij
het schoolsparen zijn taak belangeloos. Met
een kleine attentie aan het einde van het
schooljaar kan men echter toch wel de
waardering tot uitdrukking brengen voor
zijn inspanning.
Ook de ouders zelf dienen af en toe nog
eens op het belang van het schoolsparen
te worden gewezen. Dit kan heel eenvoudig
doordat men de kinderen aan het begin van
het schooljaar een circulaire meegeeft waar
onder andere ook de spaardag op de school
nog eens even genoemd wordt. De mee
gezonden spaarkaart, waarin een gratis
spaarzegel is gestempeld, werkt daarbij
stimulerend.
Al met al geloven wij, dat bij nauwe sa
menwerking tussen kassier, onderwijs
krachten en ouders of oudercomité's nog
veel te bereiken is. Wij zouden zelfs dur
ven spreken van veel braakliggend terrein.
Het is aan onze boerenleenbanken dit ter
rein te bewerken. Onze Centrale Bank zal
hen, wanneer nodig en wenselijk, gaarne
van het nodige gereedschap voorzien.
1626