Amerikaanse banken en de kleine spaarder In het Haarlems Dagblad (Oprechte Haar lemse Courant) van 4 maart j.1. troffen wij een artikel over de aktiviteiten van de Ame rikaanse banken om vooral de kleine spaar der te werven. Het artikel geeft een goed beeld van de wijze waarop onze Ameri kaanse collegae deze spaarders naar zich toe trachten te trekken. liet gebeurt op een Amerikaanse wijze, niet altijd ter na volging maar wel de moeite waard om er eens kennis van te nemen. Om te beginnen is men er ook in Amerika evenals in Europa - wel van doordrongen, dat de plechtige sfeer, die onafscheidelijk geacht werd van een bank, niet de meest geschikte was om de schroomvallige kleine spaarder zijn „drempelvrees" te doen over winnen. Ook de behandeling van de cliën ten onderging verandering. In plaats van de deftige gereserveerdheid van de em- ployé's is er de brede glimlach gekomen en de jovialiteit van „oude jongens onder el kaar". Maar er is meer. Verkoop-psycholo gen weten heel goed dat ieder mens het leuk- vindt cadeautjes te krijgen. En die weten schap hebben de Amerikanen in de prak tijk gebracht. Er is een bank die haar nieu we spaarders verrast met zwaar verzilverde gebruiksvoorwerpen. Er is er ook een die er elektrische huishoudelijke apparaten te gen aan gooit terwijl een ander het probeert met handdoeken (in fraaie verpakking) Gij staat met beschaamde koontjes, nu gij aan uw balpunt denkt en aan uw boeren leenbank-kalender, waarmee gij hadt ge dacht uw relaties te verrassen? Wij hebben U echter pas een opsomming gegeven van de kleine attenties, die men ontvangt als men een rekening opent. Het verblijf in de hall wordt U zo prettig moge lijk gemaakt. Dat de relaties wel eens even op hun beurt moeten wachten wordt natuurlijk betreurd, maar er zijn maatregelen getrof- 1488

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1963 | | pagina 34