Mocht een deelnemer komen te overlijden voordat de spaartermijn van vier jaar ver streken is, dan wordt de termijn toch geacht te zijn verstreken en komen zijn nabestaan den dus in aanmerking voor de premie. Indien na uitbetaling van de premie mocht blijken dat deze ten onrechte is geschied, dan zullen de desbetreffende bedragen te ruggevorderd worden door de belasting dienst. De voornaamste spaarvormen Bij de keuze van de spaarvormen heeft de regering willen aansluiten bij bestaande en algemeen gebruikelijke methoden om te sparen. Aan de andere kant moest het aan tal spaarvormen beperkt gehouden worden om de regeling niet te ingewikkeld te ma ken. Levensverzekeringen zijn onder de re geling gebracht omdat zij zeer algemeen ge bruikelijk zijn en men het met het oog daar op onrechtvaardig achtte deze spaarvorm uit te sluiten, zowel ten opzichte van de be talers van de verzekeringspremies als ten opzichte van de betrokken maatschappijen. Aanvankelijk had de regering, wat de aflos singen op hypothecaire leningen betreft, de regeling willen beperken tot degenen die met een dergelijke lening de bouw of de aankoop van een eigen huis gefinancierd hebben. Bij nader inzien heeft zij de rege ling echter uitgebreid tot alle onroerende zaken, dus met name ook grond en bedrijfs panden, omdat er belangrijke groepen per sonen zijn, voor wie het eigen bezit van een bedrijfspand of een stuk grond een grotere rol speelt dan het bezit van een woning. Uitdrukkelijk vermeldt de regering dat zij hierbij gedacht heeft aan landbouwers en aan kleine zelfstandigen in de middenstand. Wij juichen het van harte toe, dat de over heid op dit punt een ruim standpunt inge nomen heeft. Juist in de kringen van de boerenleenbanken leeft het beset, van hoe groot belang het bezit van een eigen bedrijf kan zijn, niet alleen voor de bezitter zelf, maar ook voor de maatschappij. Het bevor dert immers de economische activiteit en even zeer de sociale stabiliteit. l)e boeren leenbanken kunnen er hun voorschotne mers nu op wijzen, dat zij hun aflossingen in aanmerking kunnen brengen voor de spaarpremie, als zij aan de voorwaarden voldoen. Het is begrijpelijk, dat er toch nog een be perkende bepaling voor hypotheek-a (los singen opgenomen moest worden. Het zou namelijk in de praktijk niet doenlijk zijn, alle hypothecaire leningen verstrekt dooi de ene particulier aan de andere onder de regeling te doen vallen, omdat de daarmee samenhangende aflossingen niet of zeer on voldoende controleerbaar zijn. Deze beper king is voor de boerenleenbanken niet van belang. De instellingen wier hypothecaire leningen onder de regeling vallen zullen te zijner tijd nog worden aangewezen, maai de boerenleenbanken zullen daar ongetwij feld bij zijn. Een andere beperking, die voor onze orga nisatie wel meetelt, ligt in de bepaling, dat bij spaarinstellingen gekweekte tegoeden niet tussentijds opgenomen mogen worden, wil de spaarder het recht op de premie be houden. De zgn. erkende bestedingsobjec ten, bekend uit de premiespaarregeling voor rijksambtenaren, zijn in de algemene regeling dus niet van toepassing. Heeft men 1393

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1963 | | pagina 11