Mocht een deelnemer komen te overlijden
voordat de spaartermijn van vier jaar ver
streken is, dan wordt de termijn toch geacht
te zijn verstreken en komen zijn nabestaan
den dus in aanmerking voor de premie.
Indien na uitbetaling van de premie mocht
blijken dat deze ten onrechte is geschied,
dan zullen de desbetreffende bedragen te
ruggevorderd worden door de belasting
dienst.
De voornaamste spaarvormen
Bij de keuze van de spaarvormen heeft de
regering willen aansluiten bij bestaande en
algemeen gebruikelijke methoden om te
sparen. Aan de andere kant moest het aan
tal spaarvormen beperkt gehouden worden
om de regeling niet te ingewikkeld te ma
ken. Levensverzekeringen zijn onder de re
geling gebracht omdat zij zeer algemeen ge
bruikelijk zijn en men het met het oog daar
op onrechtvaardig achtte deze spaarvorm
uit te sluiten, zowel ten opzichte van de be
talers van de verzekeringspremies als ten
opzichte van de betrokken maatschappijen.
Aanvankelijk had de regering, wat de aflos
singen op hypothecaire leningen betreft, de
regeling willen beperken tot degenen die
met een dergelijke lening de bouw of de
aankoop van een eigen huis gefinancierd
hebben. Bij nader inzien heeft zij de rege
ling echter uitgebreid tot alle onroerende
zaken, dus met name ook grond en bedrijfs
panden, omdat er belangrijke groepen per
sonen zijn, voor wie het eigen bezit van een
bedrijfspand of een stuk grond een grotere
rol speelt dan het bezit van een woning.
Uitdrukkelijk vermeldt de regering dat zij
hierbij gedacht heeft aan landbouwers en
aan kleine zelfstandigen in de middenstand.
Wij juichen het van harte toe, dat de over
heid op dit punt een ruim standpunt inge
nomen heeft. Juist in de kringen van de
boerenleenbanken leeft het beset, van hoe
groot belang het bezit van een eigen bedrijf
kan zijn, niet alleen voor de bezitter zelf,
maar ook voor de maatschappij. Het bevor
dert immers de economische activiteit en
even zeer de sociale stabiliteit. l)e boeren
leenbanken kunnen er hun voorschotne
mers nu op wijzen, dat zij hun aflossingen
in aanmerking kunnen brengen voor de
spaarpremie, als zij aan de voorwaarden
voldoen.
Het is begrijpelijk, dat er toch nog een be
perkende bepaling voor hypotheek-a (los
singen opgenomen moest worden. Het zou
namelijk in de praktijk niet doenlijk zijn,
alle hypothecaire leningen verstrekt dooi
de ene particulier aan de andere onder de
regeling te doen vallen, omdat de daarmee
samenhangende aflossingen niet of zeer on
voldoende controleerbaar zijn. Deze beper
king is voor de boerenleenbanken niet van
belang. De instellingen wier hypothecaire
leningen onder de regeling vallen zullen te
zijner tijd nog worden aangewezen, maai
de boerenleenbanken zullen daar ongetwij
feld bij zijn.
Een andere beperking, die voor onze orga
nisatie wel meetelt, ligt in de bepaling, dat
bij spaarinstellingen gekweekte tegoeden
niet tussentijds opgenomen mogen worden,
wil de spaarder het recht op de premie be
houden. De zgn. erkende bestedingsobjec
ten, bekend uit de premiespaarregeling
voor rijksambtenaren, zijn in de algemene
regeling dus niet van toepassing. Heeft men
1393