Openstellingsuren In het artikel „Service" is reeds eerder het probleem van de openstellingsuren aange roerd. Wij mogen rustig stellen, dat de meningen over dit probleem zeer uiteen lopen. Plaatselijke gewoonten spelen een grote rol, ook tradities. In het algemeen mag echter worden aangenomen, dat het merendeel onzer boerenleenbanken iedere dag in de morgenuren geopend is, vaak 's middags enkele openstellingsuren kent en ook minstens een avond per week de rela ties van dienst is. Dit zijn de boerenleen banken waar de kassier geassisteerd wordt door een of meer medewerkers. Hier wordt, zouden wij durven schrijven, aan de rela ties het best mogelijke dienstbetoon gebo den. Zij kunnen iedere dag terecht, waarbij zij, door de uitgebreide zittingsuren, het voor hen meest geschikte tijdstip kunnen kiezen. Ideaal is deze toestand nog niet. Wij con stateerden nog slechts bij enkele banken on afgebroken openstellingen vanaf 9 uur tot 15 uur, soms tot 16 uur. Aangevuld met een avondzitting is hier wel het summum be reikt. De cliënt kan nu ook tussen de mid dag terecht. Dit is belangrijk voor diege nen, die overdag zelf ook hun werkzaam heden hebben, maar het toch wel eens pret tig vinden persoonlijk contact te hebben. Wij haasten ons aan het bovenstaande toe te voegen, dat deze openstellingsuren rijp beraad vooraf en een aantal goede mede werkers vereisen. En bovendien de bereid heid om de traditionele lunchtijd wat te verschuiven. De categorie boerenleenbanken, die hun openstellingsuren hebben vastgesteld naar een oude traditie of volgens plaatselijke gewoonten, wordt steeds geringer in om vang. Gelukkig, zouden wij willen opmer ken. liet bewaren van tradities in het mo derne bankbedrijf is nuttig maar niet be slist noodzakelijk voor de verdere ontwik keling. Wij kennen van zulke traditionele zittingsuren verrukkelijke voorbeelden. „Iedere maandag en woensdag van half tien tot twaalf uur en vrijdags van 14 tot 20 uur" spant wel de kroon. Wij durfden de desbetreffende kassier op vrijdag nimmer smakelijk eten te wensen uit vrees sarcas tisch te zijn. Maar zoals reeds gezegd, deze boerenleenbanken worden steeds minder in getal. Beheerders en kassiers weten zich aan te passen aan de eisen, die ook op de kleine re plaatsen gesteld worden. Bij de openstellingsuren is er nog een pro bleem de moeite van het behandelen waard. De kassiers van onze boerenleenbanken hebben zich nooit precies aan de klok ge houden. Een relatie die voor of na de open stellingsuren kwam werd met genoegen ge- 1359

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1963 | | pagina 25