tijd hebben wij gehad. Wij zijn een organi satie van 601 boerenleenbanken met in to taal 830 vestigingen. Wanneer die iets on dernemen, merkt men er ook wat van." Rn onze boerenleenbanken hebben wat on dernomen in de afgelopen maand. Zodanig, dat wij ons af en toe afvroegen, waar het moest eindigen. Ilebt U er enig idee van, hoeveel lolders een drukpers kan voorzien van de aankondiging van een spaaraktie als die pers veertien dagen dag en nacht draait (ook op zaterdag en zondag)? En dat was dan alleen nog de pers van onze drukker. Er waren ook boerenleenbanken die in hun werkgebied zelf over een goede drukkerij beschikten en waar wij onze foldertjes maar heen behoefden te zenden. Het is overigens opvallend, hoe snel een voorraad folders kan afnemen. Angstwekkend snel zelfs, zodat wij even vreesden „neen" te moeten verkopen. Het ergste voor iemand die ziet dat zijn artikel er vlot ingaat. En dan de fietsvlaggetjes en de boerenleenbankspeld- jes. De fabrieken verzekerden ons dat wij alles op 1 oktober in huis zouden hebben, maar begonnen in de eerste week van ok tober met pakketjes van 200 stuks tegelijk te verzenden, terwijl er door U tienduizenden besteld waren. Wij willen er nu wel voor uitkomen: nacht merries en daghengsten hebben wij er van gehad. In onze angstdromen verschenen kinderscharen die ons klagelijk om een vlag getje of een speldje vroegen en wij hoor den toornige stemmen van kassiers die dreigden de vlaggetjes uit ons beste cos- tuum te snijden. En dan te weten dat wij alles zo keurig hadden georganiseerd met leuke schemaatjes en lijsten van boerenleen banken die hun bestellingen het eerst moes ten ontvangen omdat zij in de eerste week van oktober al een spaarweek wilden hou den. Op 4 oktober wensten wij al, in een rampzalig ogenblik, dat wij ons maar bij de wijnmaand hadden gehouden. Wij geven het direkt toe: een zwak menselijk trekje, maar misschien mogen wij even. Nu schreven wij het boven reeds: onze boerenleenbanken waren iets aan het on dernemen en het is bekend dat het dan ook wordt doorgezet. Naar toevallige samen lopen van omstandigheden wordt dan niet gekeken. Het moet gebeuren. Enfin, het is gebeurd. 160 spaarakties zijn er gehouden, 70.000 kinderen zijn getooid met vlaggetjes en speldjes. Onze boerenleenbanken heb ben weer eens getoond te weten wanneer zij op de trom moeten slaan, getoond dat er maar een klein vonkje nodig is om het vuur van de publiciteit hoog te laten op laaien. Wij mogen gerust spreken van een lande lijke aktie, waarbij het begrip „Boeren leenbank, Spaarbank voor iedereen" nog eens onder de aandacht werd gebracht. Er zijn er immers nog die daar niet van doordrongen zijn. Toegegeven: hun aantal slinkt met de dag, maar het is en blijft nodig er op te wijzen. De Centrale Bank doet het door de landelijke advertentiecampagne. Aan U om er plaatselijk de aandacht op te vestigen. De „spaarmaand" is voorbij. Wij hopen dat de resultaten bij U zodanig zul len zijn geweest, dat er reden is er een goed glas op te heffen. Maar bedenkt U wel: oktobermaand is en blijft „Spaarmaand". 1263

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1962 | | pagina 21