len, omdat de aanvoeren in ons land in die
tijd betrekkelijk klein zullen zijn, d'e var-
kensprijzen flink kunnen oplopen. Voor de
varkenshouders zou een dergelijke ontwik
kelingen bijzonder welkom zijn, al mag
men niet uit het oog verliezen dat er dan
moeilijkheden kunnen ontstaan met betrek
king tot onze exporten naar de derde lan
den, met name ham in blik en vleescon-
serven.
Granen
I)e E.E.G.-verordening voor granen heeft
geen ingrijpende veranderingen voor de
Nederlandse boeren meegebracht. Zij be
helst een stelsel van variabele heffingen bij
de invoer van granen, dat Nederland reeds
sedert jaren voor voergranen hanteert.
Wel is de technische toepassing van het
heffingssysteem in ons land nu enigermate
anders dan voorheen, doch daardoor zijn
op de voergraanmarkt geen grote wijzigin
gen gekomen.
Nederland moet nu ook voor tarwe invoer
heffingen hanteren, hetgeen tot een gelei
delijk door te voeren verhoging van de
broodprijs leidt. Nu de minimumprijs, de
zgn. interventieprijs, voor tarwe is vastge
steld op 31 per 100 kg, is er voor onze
tarwetelers een reële mogelijkheid dat zij
door het E.E.G.-stelsel wat meer voor hun
tarweoogst 1962 zullen ontvangen dan an
ders het geval zou zijn geweest. Een essen
tiële wijziging heeft zich ten gevolge van
de E.E.G.-regelingen ook voorgedaan ten
aanzien van het aardappelmeel. Voortaan
moet ons land op de invoer van maiszetmeel
een heffing leggen; daardoor wordt uiter
aard de marktprijs van het aardappelzet
meel sterk beïnvloed. Zodoende zal het
hoogstwaarschijnlijk mogelijk zijn de ga
rantieprijs van fabrieksaardappelen te re
aliseren zonder dat er toeslagen uit de
schatkist worden verleend.
Frankrijk maakt zich wél zorgen over de
uitwerking van de graanregelingen: tot nog
toe hebben de andere E.E.G.-landen maar
weinig granen in Frankrijk gekocht. Dit
land verwacht een zeer grote tarweoogst
en had er steeds op gerekend dat het een
belangrijk deel van zijn overschot in de
E.E.G.-landen ongeveer tegen de Franse
richtprijs zou kunnen afzetten. Het dringt
er daarom nu bij de Europese Commissie
op aan, enige wijzigingen in de graanver-
ordening aan te brengen. Via deze veran
deringen zou bereikt moeten worden dat
importeurs van de andere E.E.G.-landen in
meerdere mate gestimuleerd worden tot
aankopen in Frankrijk.
Interessant is nog te vermelden dat de over
gang naar het nieuwe stelsel in België aan
leiding heeft gegeven tot hogere voergraan-
prijzen. De Belgische Boerenbond was van
oordeel dat daardoor de positie van de ver-
edelingsbedrijven nog moeilijker werd dan
zij reeds was. Op aandrang van de Boe
renbond tegen het standpunt van de
Waalse niet-katholieke boeren-organisatie
in zijn de drempelprijzen (r minimum
invoerprijzen) in de Belgische regeling on
langs verlaagd, voor haver en gerst met
f 0,70 en voor de uitheemse granen zo
als mais en milocorn met 1,40 per kg.
Ook in Duitsland heeft de overgang naar
het E.E.G.-stelsel hogere voergraanprijzen
met zich gebracht, tot ergernis van de Duit
se varkenshouderij en vooral van de pluim-