Kredietadviseurs komen ten dienste van de boerenleenbanken Zoals reeds in het jaarverslag 1962 en op de jaarvergadering is aangekondigd heeft de Centrale Bank kredietadviseurs voor land en tuinbouw aangesteld. De boerenleenban ken krijgen hiermede de gelegenheid om zich door een specialist te laten adviseren voordat zij over een bepaalde financierings- aanvraag een beslissing nemen. Gang van zaken bij het inschakelen van een k red ie t adviseur In het afgelopen jaar is gebleken, dat de aanstelling van kredietadviseurs in een steeds groeiende behoefte zal voorzien. Dit zal ten dele samenhangen met de verrui ming van de kredietmogelijkheden. Door een kredietverzekering te sluiten kan men financieringen verkrijgen die men voor heen uitsluitend kon bereiken door het Borgstellingsfonds in te schakelen. Bij de beoordeling van een aanvrage voor garan tie van het Borgstellingsfonds hebben de beheerders natuurlijk ook hun verantwoor delijkheid. Zij kunnen alsdan hun akkoord verklaring echter mede baseren op even tuele informaties van de specialist van de Voorlichtingsdienst. De behoefte aan kredietadviseurs zal ver moedelijk nog toenemen door de snelle ont wikkeling van de land- en tuinbouw. Voor het uitbrengen van een gefundeerd advies zal het als regel noodzakelijk zijn, dat de kredietadviseur zich persoonlijk van de zaak op de hoogte stelt en het bedrijf be zoekt. In een gesprek met de aanvrager kan dan in de voor deze vertrouwde omgeving aan de financiering in het algemeen, alsme de zo nodig aan bedrijfsorganisatie en be drijfsvoering aandacht worden geschonken. Voor de samenstelling van het werkpro gramma van de kredietadviseur bij de boe renleenbank is een goed overzicht wense lijk. Het verdient in dit verband aanbeve ling om de volgende procedure te volgen. Indien de beheerders of bijvoorbeeld de kassier in overleg met de voorzitter, de kre dietadviseur willen inschakelen, wordt een voorlopig ingevuld formulier B.G. met zo mogelijk boekhoudgegevens van de laatste twee jaar ter attentie van de kredietadviseur ingestuurd aan de Centrale Bank. Hierdoor kan deze zich een globaal oordeel vormen, waardoor een bespreking ter plaatse sneller tot resultaten kan leiden. Met de kassier wordt vervolgens telefonisch een afspraak gemaakt, wanneer het bedrijf van de aan vrager zal worden bezocht. Hierbij wordt het aan de boerenleenbank overgelaten, of - al naargelang de omstandigheden de kassier of tevens een bestuurslid aanwezig zal zijn. 1167

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1962 | | pagina 9