men gemakkelijk overdreven verwachtin
gen kan koesteren ten aanzien van een af
remming of beperking van de produktie
door middel van relatief lage producenten
prijzen. Voorts menen we te moeten wij
zen op de ons inziens primaire doelstelling
van het gemeenschappelijke landbouwbe
leid: het mogelijk maken en bevorderen van
een behoorlijke rentabiliteit voor de rede
lijk efficiënte agrarische bedrijven in de
E.E.G.
Deze laatste opmerkingen houden geens
zins in dat wij het eens zijn met de wijze
waarop en met de argumenten en motieven
waarmede Frankrijk zo star en hardnekkig
een overeenstemming met Engeland in de
weg heeft gestaan. Maar wel zijn we van
mening dat de aansluiting van Engeland
hij de E.E.G. niet zó mag geschieden, dat
daardoor de levensbelangen van de land
bouw in de E.E.G. in het gedrang worden
gebracht. Overigens hopen wij dat straks
de onderhandelingen van de E.E.G.'-landen
met Engeland met succes bekroond zullen
worden.
E.E.G.-regelingen in werking
Intussen zijn, althans voor een aantal agra
rische produkten, E.E.G.-regelingen in
werking getreden. Vanaf 30 juli j.I. moe
ten alle E.E.G.-landen zich houden aan ge
meenschappelijk vastgestelde en aanvaar
de regelingen voor granen, varkens, eieren,
slachtpluimvee, groenten en fruit en wijn.
Het is nog te vroeg om te kunnen aange
ven, welke concrete invloeden deze rege
lingen hebben op de positie van de Neder
landse land- en tuinbouw, met name op de
1184
positie van onze pluimvee- en varkenshou
derij.
Op korte termijn zullen voor de Neder
landse boeren geen grote consequenties
voortvloeien uit het E.E.G.-stelsel van hef
fingen voor granen. Dit gaat immers uit
van de nationale prijsniveaus in de zes lan
den. Wel moet Nederland zijn methoden
wat het tarwebeleid betreft drastisch ver
anderen: in plaats van de verplichte inmen
ging worden de invoerheffingen het be
langrijkste instrument om de tarweprijs op
de markt te beïnvloeden. De overgang naar
dit heffingenstelsel brengt met zich mee,
dat de Nederlandse consumenten voor de
buitenlandse tarwe een hogere prijs moeten
betalen in de vorm van een hogere brood
prijs. De stijging van de broodprijs is nu
nog zeer beperkt gebleven omdat de rege
ring uit de inkomsten van de invoerheffin
gen nog een verbruikers-subsidie mag ver
lenen, maar deze moet geleidelijk verdwij
nen. Ten aanzien van de voergranen zijn er
geen essentiële wijzigingen gekomen in het
beleid, hoewel de overgang naar de E.E.G.-
regeling toch wel allerlei veranderingen
heeft meegebracht, die hun invloed op kor
te en langere termijn zullen uitoefenen op
de voergraan-markten.
Evenmin zijn er voor de Nederlandse tuin
bouw essentiële wijzigingen gekomen op
het terrein van groenten en fruit. De door
voering van de gemeenschappelijke kwali
teitsnormen was voor ons land niet zo
moeilijk. Het belangrijkste van de nieuwe
regeling is wel dat de mogelijkheid om na
tionale bestemmingsmaatregelen te treffen
voor de E.E..G.-landen sterk ingeperkt is.
Voor de kwaliteitsklasse „Extra" mogen