ze Boerenleenbanken aan deze reklame zoal geen levensbelang dan toch wel hoogst nut tig en noodzakelijk is. Met dat overtuigen nu gaat het zeer slecht. Wij hebben ge tracht ons te verdiepen in de gevoelens van de man die pas verhuisd is en zijn nieuwe woning betrokken heeft. Wij hebben en kele figuren benaderd, die dit evenement in een recent verleden beleefd hebben. Men vertelde ons, dat verhuizen een ge beurtenis is waarbij het gehele gezin naar een climax groeit en op het hoogste punt in een toestand verkeert waarbij de gezinsle den elkander in willekeurige volgorde met genoegen naar het leven staan. Stelt U zich nu dit gezin voor op het mo ment, dat het leven weer zijn normale gang begint te nemen. Het krijgt een album aan geboden, waarin vele zaken worden ge noemd. U hebt zich, eerder dan wij, laten overtuigen dat Uw boerenleenbank er ook in genoemd moest worden. Het wil er bij ons niet in, dat zo'n gezin zich om het al bum schaart, onder het genot van koffie met koek, en het album naarstig doorblade rend verraste uitroepen zal slaken als men het adres van de boerenleenbank gevonden heeft. Naar onze mening wordt dit album al naar gelang het karakter van het gezins hoofd, bij de overige drukwerkjes geploft dan wel opgeborgen tot meer normale tij den en is dan reeds lang vergeten. Dit laat ste blijkt wel uit de geringe reakties die sommigen Uwer op deze vorm van reklame ontvangen. Nu stellen wij ons op het standpunt, dat kritiek altijd geoorloofd is mits men er iets anders bruikbaars tegenoverstelt. Dat zul len wij dan ook doen. Reeds geruime tijd benaderen vele onzer boerenleenbanken de nieuwkomers met speciale welkomstbrie- ven. In deze brieven wordt het gezin wel kom geheten in de nieuwe woonplaats, er wordt iets verteld van de boerenleenbank, de openstellingsuren worden aangegeven en de naam van de kassier wordt genoemd. Of deze brieven dan niet bij de overige drukwerkjes „geploft" worden, zult U op merken. Niet als /ij gefrankeerd worden als brief, dus met 12 cent. Verschillende boerenleenbanken maken de kennismaking voor de nieuw-gevestigde bijzonder aan trekkelijk, door bij de brief een certificaat te voegen, dat recht geeft op een gratis eerste inleg van 2,50. De brieven worden door de Centrale Bank voor U vervaar digd. U behoeft ze maar te bestellen even als de certificaten. Uit de aantallen boeren leenbanken die deze brieven reeds gebrui ken leidden wij al, dat deze vorm van ge richte reklame doeltreffend is. Voor hen werd dit artikeltje dan ook niet geschreven. Wel voor degenen, die gebruik maken van de albums. U weet, wij kunnen niet zeggen dat het niet mag, maar van ons hoeft het echt niet. Probeer het daarom eens met brieven. Ze liggen voor U klaar. 1181

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1962 | | pagina 23