elke vraag belangrijk is en dus ook het ant woord erop kan er geen enkele vraag blij ven zitten. U herinnert U misschien nog het aantal vragen en ook, dat op vele vragen verschillende antwoorden mogelijk waren. Al deze antwoorden worden genoteerd. Zodra alle antwoorden zijn verzameld, worden zij omgezet in een daartoe ontwor pen cijfercode. Met behulp van die code worden de antwoorden vastgelegd in pons kaarten. Dan komen er machines aan te pas die kunnen lezen en schrijven - op de ma nier van een machine dan altijd - en ook een beetje rekenen. Deze machines kunnen de antwoorden op velerlei manieren groe peren en verwerken. Langs deze weg kun nen wij te weten komen of en, zo ja, hoe de door U verzamelde gegevens invloed heb ben op de aantrekkingskracht van de bank voor de spaarder in het algemeen. Voor Uw eigen bank hebt U daar natuurlijk wel een idee van. Door dit onderzoek hopen wij er echter een idee van te krijgen hoe het er in het algemeen mee is en ook, hoe de verschillen zijn tussen banken van ver schillend karakter, in verschillende streken enzovoort. Daarmee krijgen wij belangrijke aanwijzin gen - die wij U zullen doorgeven - voor de vraag, hoe de spaarder het beste bena derd kan worden. Aan het einde van het onderzoek zal men dan bijvoorbeeld weten of er bij het bezoek van relaties aan de bank van spitsuren sprake is. Dat is voor alle ban ken van belang in verband met het vast stellen van de kasuren. Men zal ook weten of bij onze boerenleenbanken de vrouwe lijke spaarders de bank meer bezoeken dan de mannelijke en dit is van belang voor Uw reklameaktiviteiten. Dit zijn slechts een tweetal mogelijkheden uit de vele die ons ten dienste staan, liet zal ons mogelijk zijn aan te tonen dat de ontwikkeling van onze boerenleenban ken inderdaad beïnvloed wordt door de nieuwe gebouwen en de uitbreiding van de openstellingsuren. Wij zullen U allerlei voor U interessante gegevens kunnen ver strekken, bijvoorbeeld: wat is het gemiddel de percentage van de inlevering van ge boortecertificaten. U weet het natuurlijk voor Uw bank, maar U bent erg nieuws- De spaar- en kredietactiviteiten van een boerenleenbank dienen in onderlinge hulp geleid te voorden door christelijke beginselen, om zo het materiële en sociale welzijn van de leden en hun gezinnen te bevorderen en de gemeenschap te dienen. De beheerders van onze banken zullen zich door deze beginselen laten leiden en onder alle omstan digheden voorrang geven aan de financiering van de landbouw, aan de woningbouw en aan het kre diet voor kleine bedrijven. Wij willen de dans om het gou den kalf niet bevorderen, maar trouw blijven aan ons devies: het geld dienstbaar maken aan de mens en niet de mens verlagen tot een slaaf van het geld." SCHWKIZF.R RAI FFF.ISF.NIU)TK

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1962 | | pagina 21