Het spaaronderzoek Het is al weer enige tijd geleden, dat de kassiers van onze boerenleenbanken verrast werden met lijvige boekwerken, welke bij het doorbladeren niet de verhoopte ont- spanningslektuur bleken te bevatten doch slechts vragen. Vragen om data, vragen om kruisjes en vragen om meningen en ideeën. Wij durven niet te schrijven dat men blij verrast werd. Na de prestatie van het tijdig gereedmaken van de jaarstukken, was daar nog de organisatie van de Algemene Ver gadering gekomen en nu wenkten de va- kantics. Hoewel het een schrale troost voor U is, waren ook wij van mening dat deze vragen lijsten een hele „turf" voor U zouden zijn. liet deed ons daarom goed te bemerken, dat onze kassiers ook in dit geval weer blijk gaven van hun goede wil. De ingevulde vragenlijsten kwamen immers vlot binnen. Zo vlot, dat reeds na enkele weken op de Centrale Bank begonnen kon worden met de verwerking van de vele gegevens. Hoewel U in de U destijds tegelijk met de vragenlijsten toegezonden circulaire reeds het een en ander hebt kunnen lezen over het waarom van dit onderzoek menen wij toch U een wat dieper inzicht in dit waarom te moeten verschaffen. Officieel is het een onderzoek naar de motieven, die de spaar der bewegen bij het kiezen van een spaar bank. Wij horen er reeds onder U opmerken dat hun dit een zorg zal zijn, als hij de boeren leenbank maar kiest. Een alleszins mense lijke reaktie, maar nu moeten wij gaan oppassen. Om deze spaarder naar Uw bank te krijgen worden jaarlijks aanzienlijke be dragen uitgegeven. Niet alleen aan reldame maar ook aan het tot stand komen van mo derne gebouwen, aan de uitbreiding van de kantoor-outillage, aan de opleiding van per soneel. Nu zijn wij - en U ook als U het eerlijk moest zeggen - erg benieuwd wat nu het meeste spreekt tot Uw toekomstige relatie. Om de bedragen die elk jaar uitgegeven worden op de meest juiste wijze te besteden is dit onderzoek tot stand gekomen. Op de Centrale Bank is een commissie gevormd, die na uitvoerige besprekingen de vragen lijst samenstelde. Deze commissie werd en wordt terzijde gestaan door een psycholo gisch bureau. Het samenstellen van de vra genlijst was geen sinecure. Er moest ge waakt worden tegen onvolledigheid maar ook tegen overdrijving. Wij Nederlanders zijn nu eenmaal van huis uit perfectionisten. Wat gebeurt er nu met de van U terug ontvangen en ingevulde vragenlijsten? Op onze Centrale Bank is men reeds geruime tijd bezig met de binnengekomen vragen lijsten van a tot z door te nemen. Omdat

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1962 | | pagina 20