Ten Westen van de aan de Noordboulevard
gelegen hoofdingang van het gebouw komt
de cantine, die ook als foyer of gehoorzaal
kan worden gebruikt. Bij cafetaria-bezet
ting is daar plaats voor ongeveer 350 per
sonen; indien van deze ruimte als audito
rium wordt gebruik gemaakt kunnen onge
veer 600 personen, daarin plaats nemen.
Wij hopen, dat boven deze ruimte van de
laagbouw een dak-terras zal kunnen wor
den ingericht.
Van de 10 verdiepingen in de toren worden
er voorlopig tenminste 3 door de Centrale
Bank als kantoorruimte in gebruik geno
men. Zoals de personeelsbezetting van de
Centrale Bank in de nabije toekomst zal
zijn, zouden 6 verdiepingen voorlopig voor
langere termijn kunnen worden verhuurd.
De tiende verdieping zal worden ingericht
voor de technische installaties, bestemd
voor het liftensysteem en voor de aircon
ditioning van het gebouw, e.d. Aan de voor
zijde van de tiende verdieping van de toren
is nog een aantrekkelijke ruimte overgeble
ven, die als grote vergaderruimte zou kun
nen worden bestemd voor ongeveer 80 per
sonen.
Met de huurders van de 6 bovenverdiepin
gen medegerekend zal het gebouw van de
Centrale Bank ruimte bieden aan in totaal
ruim 800 personen, waarbij ervan is uitge
gaan, dat binnen afzienbare tijd het perso
neelsbestand van de Centrale Bank tot 400
personen zal zijn opgevoerd.
Uiteraard moest worden rekening gehou
den met de voortgaande motorisering niet
alleen van de bezoekers van de bank en van
de bedrijven, die in de nieuwbouw zullen
worden gevestigd, doch ook van de perso
neelsleden zeil. Wij gaan immers bouwen
voor het jaar 2000 en later. Daarom ver
heugt het ons zozeer, dat wij met de Gc
meente Eindhoven in beginsel overeenstem
ming hebben kunnen bereiken over de ver
werving in eigendom van liet terrein, dat
ten Noorden grenst aan het eigenlijke
bouwterrein van de Centrale Bank en dat
uitgang biedt tot de verkeersweg langs de
Noordgrens van dat terrein.
Is het eigenlijke bouwterrein van de Cen
trale Bank ongeveer 8800 m2 groot, dit aan
grenzende terrein beslaat een oppervlakte
van 2800 m2 en zal eveneens voor parkeer
ruimte kunnen worden bestemd, waar voor
ongeveer 100 auto's plaats zal zijn.
Langs de Noordboulevard ten Oosten van
de hoofdingang is een zg. „drive in" ont
worpen, bestaande uit een aantal loketten,
waaraan op snelle wijze, b.v. vanuit de auto,
eenvoudige bankzaken kunnen worden be
handeld. Ook het probleem van moeders
met kinderwagens vindt hier zijn oplossing.
Deze zullen hier hun spaaractiviteiten kun
nen verrichten zonder het eigenlijke ge
bouw te betreden. Deze „drive in" is door
middel van een ondergrondse tunnel met
de bank verbonden.
Aan de groepering der ruimten, die geza
menlijk het bankgebouw bepalen, ligt het
streven ten grondslag naar een zo goed mo
gelijk functioneren van het bankapparaat.
Tegelijkertijd hebben de architecten door
hun projectie van de onderlinge verhoudin
gen der verschillende ruimten een sfeer van
openheid tot stand gebracht, die het wer
ken in het nieuwe bankgebouw ten goede
zal komen. De in- en uitwendige vormge
ving van het gebouw bevestigt door haar
1061