Ten Westen van de aan de Noordboulevard gelegen hoofdingang van het gebouw komt de cantine, die ook als foyer of gehoorzaal kan worden gebruikt. Bij cafetaria-bezet ting is daar plaats voor ongeveer 350 per sonen; indien van deze ruimte als audito rium wordt gebruik gemaakt kunnen onge veer 600 personen, daarin plaats nemen. Wij hopen, dat boven deze ruimte van de laagbouw een dak-terras zal kunnen wor den ingericht. Van de 10 verdiepingen in de toren worden er voorlopig tenminste 3 door de Centrale Bank als kantoorruimte in gebruik geno men. Zoals de personeelsbezetting van de Centrale Bank in de nabije toekomst zal zijn, zouden 6 verdiepingen voorlopig voor langere termijn kunnen worden verhuurd. De tiende verdieping zal worden ingericht voor de technische installaties, bestemd voor het liftensysteem en voor de aircon ditioning van het gebouw, e.d. Aan de voor zijde van de tiende verdieping van de toren is nog een aantrekkelijke ruimte overgeble ven, die als grote vergaderruimte zou kun nen worden bestemd voor ongeveer 80 per sonen. Met de huurders van de 6 bovenverdiepin gen medegerekend zal het gebouw van de Centrale Bank ruimte bieden aan in totaal ruim 800 personen, waarbij ervan is uitge gaan, dat binnen afzienbare tijd het perso neelsbestand van de Centrale Bank tot 400 personen zal zijn opgevoerd. Uiteraard moest worden rekening gehou den met de voortgaande motorisering niet alleen van de bezoekers van de bank en van de bedrijven, die in de nieuwbouw zullen worden gevestigd, doch ook van de perso neelsleden zeil. Wij gaan immers bouwen voor het jaar 2000 en later. Daarom ver heugt het ons zozeer, dat wij met de Gc meente Eindhoven in beginsel overeenstem ming hebben kunnen bereiken over de ver werving in eigendom van liet terrein, dat ten Noorden grenst aan het eigenlijke bouwterrein van de Centrale Bank en dat uitgang biedt tot de verkeersweg langs de Noordgrens van dat terrein. Is het eigenlijke bouwterrein van de Cen trale Bank ongeveer 8800 m2 groot, dit aan grenzende terrein beslaat een oppervlakte van 2800 m2 en zal eveneens voor parkeer ruimte kunnen worden bestemd, waar voor ongeveer 100 auto's plaats zal zijn. Langs de Noordboulevard ten Oosten van de hoofdingang is een zg. „drive in" ont worpen, bestaande uit een aantal loketten, waaraan op snelle wijze, b.v. vanuit de auto, eenvoudige bankzaken kunnen worden be handeld. Ook het probleem van moeders met kinderwagens vindt hier zijn oplossing. Deze zullen hier hun spaaractiviteiten kun nen verrichten zonder het eigenlijke ge bouw te betreden. Deze „drive in" is door middel van een ondergrondse tunnel met de bank verbonden. Aan de groepering der ruimten, die geza menlijk het bankgebouw bepalen, ligt het streven ten grondslag naar een zo goed mo gelijk functioneren van het bankapparaat. Tegelijkertijd hebben de architecten door hun projectie van de onderlinge verhoudin gen der verschillende ruimten een sfeer van openheid tot stand gebracht, die het wer ken in het nieuwe bankgebouw ten goede zal komen. De in- en uitwendige vormge ving van het gebouw bevestigt door haar 1061

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1962 | | pagina 27