De Bank is naar buiten getreden. Zij maak te reldame, zij het dan op de voor deze bedrijfstak geëigende wijze. Door de re ldame bewerkt zij de massa, omdat zij heeft ingezien, dat de verbreding van haar werkterrein hier haar grondslag zal moe ten vinden. Hoezeer onze Boerenleenbanken in zeer vele gevallen bij nieuwe ontwikkelingen voorop gaan (men dcnke aan het Bank giro-verkeer) is het toch opmerkelijk, dat het geruime tijd duurde, voordat doelbewust reklame werd gemaakt; het geld hiervoor besteed kon beter gebruikt worden. Men wist „Onze Bank" immers toch wel te vinden. Het aanbrengen van een naambord b.v. werd dan ook slechts beschouwd, als te zijn gericht op het aan trekken van ongure individuen. liet regel matig adverteren was niet gebruikelijk. Het bezorgen van folders, huis aan huis, kende men alleen als een werkwijze van de plaatselijke middenstand. De gerichte reklame was een onontgonnen terrein. Wij zouden hier echter te kort schieten, wanneer wij niet de actieve kas siers vermeldden, die door hun vele ge sprekken en persoonlijke bezoeken aan mogelijke relaties, in enkele jaren het Bankgiroverkeer opbouwden. Het op de voorgrond treden van onze Boe renleenbanken, o.a. door de bouw van mo derne kantoren had mede ten gevolge, dat de concurrentie wakker werd geschud. De Boerenleenbank is geworden tot een mede speler van formaat. Dit heeft verplichtingen met zich gebracht. Men stelt het niet meer prijs wanneer de Boerenleenbank zich hult in een waas van geheimzinnigheid. Men verwacht, dat zij bekendheid geeft aan de mogelijkheden, die er worden geboden. De nieuw -geves tigde in het werk-gebied van een Boeren leenbank vindt het prettig een brief te ont vangen, waarin niet alleen een woord van welkom, maar ook de naam van de kassier en de zittingsuren te lezen zijn. De jonge va der heeft vele zorgen, maar de ontvangst van het geboortecertificaat met gratis eer ste inlage vindt hij een charmant gebaar. Het jeugdsparen kost veel tijd en zorg maar „jong geleerd is oud gedaan". Bij de bouw van een eigen woning is het prettig te weten een vertrouwde financier in de woonplaats te kunnen vinden, liet Bankgiro-verkeer is veilig en gemak kelijk. Maar dat alles dient bekend te zijn. De bekendmakingen kosten geld, moeite en tijd, maar zij brengen hun nut op. Het leggen van eerste contakten met bedrijven voor het invoeren van spaarregelingen gaat met schroom. Maar hoevele nieuwe spaar ders kunnen er door worden verkregen? En hoevele spaarders kunnen er door worden behouden? Het is tekenend voor de frisse geest bij onze Boerenleenbanken dat de aanpassing aan de nieuwe ontwikkelingen zo snel ge schiedt. Het begrip reklame leeft bij de beheerders en de kassiers. Natuurlijk wor den er nog wel eens wenkbrauwen ge fronst als men de kosten ziet van bepaalde akties. Zuinigheid en soberheid zijn nog steeds sieraden van de beheerderscolleges van onze Boerenleenbanken, maar ook ge zond verstand, dat zegt, dat in deze maat schappij niets bereikt wordt zonder moei te en zonder kosten. 902

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1962 | | pagina 36